جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آمادگی عمومی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

در مقاطع مختلف تاریخ امامان معصوم‏علیه السلام، این حقیقت مشاهده می‏شود که مردم آمادگی لازم برای استفاده بهتر از حضور امام را نداشتند. آنان در زمان‏های گوناگون فیض محضر معصوم را قدر ندانستند و از زمزم جاری هدایتهای او آنچنان که بایسته بود بهره نبردند. خداوند متعال آخرین حجت حق را پنهان کرد تا هر زمان که آمادگی

عمومی برای پذیرش او فراهم شد ظاهر شود و همگان را از سرچشمه معارف الهی سیراب سازد.

بنابراین وجود آمادگی از شرایط بسیار مهمّ برای ظهور مصلح موعود است چرا که با وجود آمادگی است که حرکت اصلاحی آن حضرت به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

در قرآن کریم درباره گروهی از بنی اسرائیل که از ظلم و ستم جالوت که فرمانروایی ستمگر بود به ستوه آمده بودند آمده است که از پیامبر زمان خود خواستند که برای آنها فرماندهی را برگزیند تا تحت فرمان او به نبرد با جالوت بپردازند.

أَ لَمْ تَرَ إِلَی الْمََلإِ مِنْ بَنی إِسْرائیلَ مِنْ بَعْدِ مُوسی إِذْ قالُوا لِنَبِیٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنا مَلِکًا نُقاتِلْ فی سَبیلِ اللَّهِ قالَ هَلْ عَسَیْتُمْ إِنْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتالُ أَلاَّ تُقاتِلُوا قالُوا وَ ما لَنا أَلاَّ نُقاتِلَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَ قَدْ أُخْرِجْنا مِنْ دِیارِنا وَ أَبْنائِنا فَلَمَّا کُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقِتالُ تَوَلَّوْا إِلاَّ قَلیلاً مِنْهُمْ وَ اللَّهُ عَلیمٌ بِالظَّالِمینَ(1)

آیا مشاهده نکردی جمعی از بنی اسرائیل را بعد از موسی، که به پیامبر خود گفتند: زمامدار (و فرماندهی) برای ما انتخاب کن تا (زیر فرمان او) در راه خدا پیکار کنیم. (پیامبر آنها) گفت: شاید اگر دستور پیکار به شما داده شود (سرپیچی کنید و) در راه خدا جهاد و پیکار نکنید. گفتند: چگونه ممکن است در راه خدا پیکار نکنیم در حالی که از خانه‏ها و فرزندانمان رانده

شده‏ایم (و شهرهای ما به وسیله دشمن اشغال، و فرزندان ما اسیر شده‏اند)؟ اما هنگامی که دستور پیکار به آنها داده شد، جز عده کمی از آنان، همه سرپیچی کردند. و خداوند از ستمکاران آگاه است.

خواستن فرمانده برای جنگ، نوعی آمادگی را در آنها نشان می‏داد اگر چه تعداد فراوانی در بین راه سست شدند و عدّه کمی تا پایان مبارزه ماندند.

پس امر ظهور زمانی است که همه از عمق جان خواهان عدالت اجتماعی، امنیّت اخلاقی و روانی و رشد و شکوفایی معنوی باشند؛ وقتی مردم از بی عدالتی‏ها و تبعیض‏ها خسته شوند و ببینند که آشکارا حقوق ضعیفان به وسیله صاحبان قدرت و ثروت پایمال می‏گردد و امکانات مادی در انحصار عده‏ای معدود است و درست در همان زمان که بسیاری از افراد اجتماع نیازمند نان شب هستند گروهی دیگر برای خود کاخ‏ها می‏سازند و در محافل خود، هزینه‏هایی سر سام‏آور غذایی و رفاهی به بار می‏آورند، در چنین محیطی عطش عدالت خواهی به اوج می‏رسد.

زمانی که فساد اخلاقی در انواع مختلف رواج پیدا کند و افراد در انجام کارهای ضد اخلاقی بر یکدیگر سبقت بگیرند بلکه به اعمال زشت خود افتخار کنند و یا چنان از اصول الهی و انسانی فاصله بگیرند که بعضی از اعمال منافی عفّت را قانونی کرده و در نتیجه نظام اصیل خانواده را سست کنند و فرزندان بی سرپرست را به دامن اجتماع بریزند، اشتیاق به ظهور پیشوایی که حاکمیّت او، امنیّت و سلامتی اخلاقی و روانی را به بشریّت هدیه خواهد کرد، فراوان می‏شود. و آنگاه که مردم همه لذّت‏های مادی را تجربه کنند ولی از زندگی و حیات خود راضی نباشند و در پی جهانی برخوردار از

معنویّت باشند، تشنه آبشارِ لطف امام‏علیه السلام می‏شوند.

بدیهی است که شوق درک حضور امام، زمانی به اوج می‏رسد که بشریت با تجربه کردن دولت‏ها و نظام‏های مختلف بشری به این حقیقت برسد که تنها نجات دهنده عالم از فساد و تباهی، خلیفه و جانشین خدا در زمین حضرت مهدی‏علیه السلام است و یگانه برنامه‏ای که حیات پاک و طیّبه را برای انسان‏ها به ارمغان می‏آورد قوانین الهی است. بنابراین با همه وجود نیاز به امام را درک کنند و به دنبال این درک، برای فراهم شدن زمینه‏های ظهور او تلاش کنند و موانع را از سر راه او بردارند. و در این زمان است که فرج و گشایش فرا می‏رسد.

پیامبر گرامی اسلام‏صلی الله علیه وآله در توصیف آخر الزمان و دوران پیش از ظهور فرمود:

[زمانی می‏رسد] که انسان مؤمن هیچ پناهگاهی نمی‏یابد که از شرّ ظلم و تباهی به آن پناه برد پس [در آن زمان] خداوند عزوجل مردی از خاندان مرا بر می‏انگیزد.(2)


1) سوره بقره، آیه 246.

2) عقدالدرر، ص 73.