جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ابعاد انتظار

زمان مطالعه: 3 دقیقه

انسان از زوایای مختلف دارای ابعاد گوناگون است: از سویی از بُعد نظری و عملی برخوردار است و از سوی دیگر دارای بُعد فردی و اجتماعی است و از زاویه‏ای دیگر در کنار بُعد جسمی، بُعد روحی و روانی دارد. بدون تردید در همه ابعاد یاد شده نیاز به چارچوبِ مشخصی است تا در قالب آن راه صحیح زندگی باز شود و مسیرهای انحرافی به روی آدمی بسته گردد. و آن راهِ درست همان مسیر انتظار است.

انتظار موعود جهانی در همه ابعاد زندگی منتظر تأثیر می‏گذارد. در بعد فکری و نظری که زیر بنای اعمال و رفتار انسان است، باورهای اساسی حیات آدمی را در حصار خود حفظ می‏کند. به بیان دیگر انتظار صحیح می‏طلبد که منتظر، بنیان‏های اعتقادی و فکری خود را تقویت کند تا در دام مکتب‏های انحرافی گرفتار نشود و یا به خاطر طولانی شدن دوره غیبت امام عصرعلیه السلام به چاه یأس و ناامیدی سقوط نکند.

امام باقرعلیه السلام فرمود:

روزگاری بر مردم خواهد آمد که امام ایشان غایب خواهد شد پس خوشا به حال آنان که در آن زمان، بر امرِ (ولایت) ما ثابت و استوار بمانند.(1)

یعنی در دوره غیبت که دشمنان با انواع شبهه‏ها می‏کوشند تا اعتقادات درست

شیعیان را از بین ببرند به برکت قرار گرفتن در سنگر انتظار مرزهای عقیدتی حفظ می‏شود.

در بُعد عملی، انتظار به همه اعمال و رفتار انسان جهت می‏دهد. منتظر باید در میدان عمل بکوشد تا زمینه‏های ظهور دولت حق فراهم گردد. بنابراین، منتظر در این بخش هم به ساختن خود و هم به سامان دادن جامعه همت می‏گمارد. در بُعد فردی هم به حیات روحی و روانی خود و کسب فضیلت‏های اخلاقی روی می‏آورد و هم به تقویتِ جنبه جسمی و بدنی می‏پردازد تا نیرویی کار آمد برای جبهه نور باشد.

امام صادق‏علیه السلام فرمود:

… کسی که دوست دارد از یاران قائم‏علیه السلام باشد پس منتظر باشد و در حال انتظار پرهیزگاری پیشه کند و به اخلاق نیکو آراسته گردد…(2)

ویژگی «انتظار» آن است که آدمی را از محدوده خود فراتر می‏برد و او را با تک تک افراد جامعه مرتبط می‏سازد. یعنی انتظار نه تنها در زندگی فردی منتظر مؤثر است که در حوزه رابطه فرد با جامعه نیز طرح و برنامه دارد و او را به تأثیر گذاری مثبت در جامعه وا می‏دارد و از آنجا که شرط ظهور دولت حق آمادگی جمعی است، هر کسی به اندازه توان خود برای اصلاح جامعه می‏کوشد و در برابر ناهنجاری‏های اجتماعی ساکت و بی تفاوت نمی‏ماند، چرا که منتظر مصلح جهانی در اندیشه و عمل، مسیر صلاح و راستی را طی می‏کند.

کوتاه سخن اینکه «انتظار» جریان مبارکی است که در تمام مویرگهای حیات فرد و

اجتماع منتظر جاری است و در همه عرصه‏های زندگی، رنگ الهی به انسان و حیات او می‏بخشد و چه رنگی از رنگ الهی بهتر و ماندگارتر؟!

قرآن کریم می‏فرماید:

«… صِبْغَةَ اللّه وَ مَنْ اَحْسَن مِنَ اللَّه صِبْغَةً…»(3)

رنگ الهی (بگیرید) و چه چیز از رنگ الهی داشتن نیکوتر است؟!

با توجه به آنچه گذشت، وظایف منتظرانِ مصلح کلّ، چیزی جز همان «رنگ خدایی داشتن» نیست که به برکت انتظار در جای جای زندگی فردی و جمعی آنها جلوه‏گر می‏شود. و با این نگاه، دیگر آن وظایف بر دوش ما – منتظران – سنگینی نخواهد داشت بلکه به عنوان جریان شیرینی که به همه زوایای زندگی ما معنی و مفهومی زیبا بخشیده است، به حساب می‏آید. به راستی اگر فرمانروای ملک مهربانی و امیر کاروان مِهرورزی تو را به عنوان سربازی شایسته برای خیمه ایمان خواسته باشد و حضور تو را در سنگر حق، انتظار کشد، چگونه خواهی بود؟ آیا باید بر تو تکالیفی را تحمیل کنند که چنین و چنان باش و این کار و آن کار را انجام ده یا تو خود راه انتظار را شناخته‏ای و برای همان مقصدی که برگزیده‏ای گام خواهی زد؟!


1) کمال‏الدین، ج 1، ح 15، ص 602.

2) غیبت ‏نعمانی، باب 11، ح 16، ص 200.

3) سوره بقره، آیه 138.