جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

امام مهدی در نگاه دیگران

زمان مطالعه: 3 دقیقه

خوشتر آن باشد که سرّ دلبران

گفته آید در حدیث دیگران

موضوع امام مهدی علیه السلام و قیام و انقلاب جهانی او نه تنها در کتاب‏های شیعه بلکه در فرهنگ اعتقادی سایر فرقه‏های اسلامی نیز بیان گردیده و درباره آن به طور گسترده گفتگو شده است. آنان نیز به وجود و ظهور مهدی‏علیه السلام که از دودمان پاک پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم و از فرزندان حضرت فاطمه زهراعلیها السلام(1) است معتقدند برای آشکار شدن میزانِ باور اهل سنت به مهدی موعودعلیه السلام باید به آثار دانشمندان بزرگ ایشان مراجعه کرد. بسیاری از مفسّران سنّی در کتاب‏های تفسیری خود تصریح کرده‏اند که بعضی از آیات قرآن به ظهور حضرت مهدی‏علیه السلام در آخرالزّمان اشاره دارد مانند فخر رازی(2) و قرطبی(3)

همچنین اکثر محدثان ایشان، احادیث مربوط به امام مهدی‏علیه السلام را در کتاب‏های خود آورده‏اند که در میان آنها، معتبرترین کتاب‏های اهل سنّت وجود دارد مانند

«صحاح ستّه»(4) و مُسند احمد حنبل پیشوای مذهب حنفی.

بعضی دیگر از دانشمندان اهل سنت در گذشته و حال، کتاب‏هایی مستقل در موضوع امام مهدی‏علیه السلام نوشته‏اند مثل ابونعیم اصفهانی در مجموعه الأربعین (چهل حدیث) و سیوطی در کتاب «العرف الوردی فی اخبار المهدی‏علیه السلام».

نکته قابل توجه اینکه، بعضی از علمای اهل سنت در مقام دفاع از عقیده مهدویت و ردّ منکران این عقیده، کتاب و مقاله نوشته‏اند و با بیانات علمی و شواهد روائی، جریان امام مهدی را از امور قطعی و غیرقابل انکار دانسته‏اند همچون «محمد صدیق مغربی» که در ردّ گفتار «ابن خلدون» کتابی نگاشته و به سختی از او انتقاد کرده است.(5)

اینها نمونه‏هایی از موضع اهل سنت در برابر مسئله مهدویت است.

در پایان این بخش از میان صدها روایت، تنها دو روایت نقل می‏کنیم که در کتاب‏های مشهور و مورد اعتماد اهل سنت آمده است:

پیامبر اسلام‏صلی الله علیه وآله فرمود:

اگر از [عمر] دنیا تنها یک روز مانده باشد حتماً خداوند آن روز را طولانی کند تا آنکه مردی از خاندان مرا در آن برانگیزد که هم نام من است.(6)

و نیز آن حضرت فرمود:

مردی از خاندان من قیام می‏کند که در نام و سیرت شبیه من است. او [جهان را] پر از عدل و داد خواهد کرد همانگونه که از ظلم و ستم لبریز گشته باشد.(7)

گفتنی است که اعتقاد به ظهور مصلح و منجی که در پایان دنیا ظهور کرده و جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد یک اعتقاد جهانی و همگانی است و پیروان راستین همه ادیان آسمانی بر اساس تعالیم کتاب‏های دینی خود منتظر قیام آن موعود بزرگ هستند. در کتاب‏های مقدس زبور، تورات، انجیل و نیز کتاب‏های هندوها و زرتشتیان و برهمائیان به ظهور منجی بزرگ جهان اشاره شده است. البته هر ملتی برای او لقبی مخصوص گفته‏اند. زرتشتیان او را به نام «سوشیانس» یعنی نجات دهنده جهان و مسیحیان به نام «مسیح موعود» و یهود به نام «سرور میکائیلی» می‏شناسند.

بخشی از عبارات «جاماسب نامه» از کتاب‏های مقدس زرتشت چنین است:

«پیغمبر عرب، آخر پیغمبران باشد که در میان کوه‏های مکه پیدا شود… و با بندگان خود چیز خورد و به روش بندگان نشیند… و دین او اشرف ادیان باشد و کتاب او باطل کند همه کتاب‏ها را… و از فرزندان دختر پیغمبر که خورشید جهان و شاه زمان نام دارد، کسی پادشاه شود در دنیا به حکم یزدان، که جانشین آخر آن پیغمبر باشد… و دولت او تا به قیامت متصل باشد…(8)


1) المستدرک علی الصحیحین، ج 4، ص 557.

2) التفسیر الکبیر، ج 16، ص 40.

3) تفسیر القرطبی، ج 8، ص 121.

4) یعنی صحیحهای شش گانه. صحاح ستّه، عنوان عمومی شش مجموعه بزرگ، از کتب حدیث است که در نزد اهل سنّت، موثق‏ترین کتابهای حدیث هستند و عبارتند از: «صحیح بخاری، صحیح مسلم، سنن ابوداود، سنن ابن ماجه، سُنن نسائی، جامع ترمذی». اهل سنت، احادیث نقل شده در این کتابها را، «صحیح» دانسته و سخن پیامبر اکرم‏صلی الله علیه وآله می‏دانند و پس از قرآن کریم، آنها را معتبرترین کتاب می‏خوانند.

5) «ابن خلدون» جامعه شناس بزرگ اهل سنت است و به پاره‏ای از روایات امام مهدی‏علیه السلام اشکال کرده و آنها را ضعیف شمرده است و با وجود اینکه بعضی از روایات مربوط به حضرت مهدی‏علیه السلام را صحیح دانسته در مسئله مهدویت تشکیک کرده است. «محمّد صدیق مغربی» در کتابی با عنوان «ابراز الوهم المکنون من کلام ابن خلدون» سخنان او را رد کرده است.همچنین «عبدالمحسن بن حمد العباد» در مقاله‏ای تحت عنوان «الردّ علی من کذب بالاحادیث الصحیحه الواردة فی المهدی» به شبهات ابن خلدون پاسخ گفته است.

6) سنن ابوداود، ج 2، ح 4282، ص 106.

7) معجم کبیر، ج 10، ح 10229، ص 83.

8) ادیان و مهدویت، ص 21.