جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دیگر دلائل و شواهد تولد حضرت مهدی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

کسانی که حضرت مهدی (علیه السلام) را پس از تولد دیده اند

1 ـ حضرت امام حسن عسگری (علیه السلام) در بین اصحاب خود چند روز قبل از شهادتش در مجلسی که چهل نفر از صحابه و ارادتمندان مخلص که من جمله (محمد بن عثمان عمری) و (معاویه بن حکیم) و (محمد بن ایوب بن نوح) در آن جمع بودند، فرزند خود را به آنها نشان داد و فرمود: «هذا امامکم من بعدی وخلیفتی علیکم. اطیعوه ولاتتفرقوا من بعدی فتهلکوا فی ادیانکم».

این امام شماست بعد از من و خلیفه من است بر شما، از وی اطاعت کنید و بعد از من از هم جدا و متفرق نشوید که سرانجام در گرداب عقاید گوناگون هلاک خواهید شد.

سپس برای توجه آنها اضافه کرده و می فرماید و این تنها فرصتی است که برای دیدار شما از مهدی (علیه السلام) پیش آمده است و بعد از امروز دیگر او را

نخواهید دید.(1)

در روز سوم ولادت هم یکبار فرزند خود را به اصحاب گرامی عرضه داشته و تکلیف آنها را در برابر امام (علیه السلام) برایشان توضیح می دهد و می فرماید:

«هذا صاحبکم بعدی و خلیفتی علیکم… وهو القائم الذی تمد الیه الاعناق بالانتظار فاذا ملئت الارض جوراً وظلماً، خرج فملاءها قسطاً وعدلا.»

این است صاحب شما بعد از من، خلیفه من بر شما، وی کسی است که گردنها بانتظار مقدسش کشیده می شود، وقتی که زمین آکنده از ستم و بیدادگری شد، بیرون آمده و آن را پر از عدل و داد می کند.(2)

این اعلام عمومی بود که حضرت در دو نوبت یکی چند روز بعد از تولد مهدی (علیه السلام) و دیگری چند روز قبل از شهادت خود، اعلان فرموده است و در خلال این مدت حضرتش را به اشخاص زیادی به طور تک تک نشان داده و معرفی کرده است. من جمله (عمر و اهوازی) است که حضرت را به او نشان داده و فرموده است (هذا صاحبکم)(3)

2 ـ باز شخص دیگری به خدمت امام عسکری (علیه السلام) رسیده و اصرار می کند که ای آقای من متصدی امر امامت چه کسی خواهد بود؟ حضرت دستور می دهند پرده ای را که جلو درب اطاقی آویزان بود بالا بزن، مرد

پرده را عقب می زند حضرت قدی کشیده، شانه هایی گشاده، درگونه راستش خالی و موهائی زیبا به سر دارد. می آید و روی پا و در دامن پدر می نشیند. آنگاه امام به آن مرد می فرماید (هذا هو صاحبکم) این است صاحب شما و سپس مهدی (علیه السلام) بلند می شود و پدر گرامیش بوی می فرماید: «یابنی ادخل الی الوقت المعلوم.»

فرزندم برو در جای خود باش تا وقت معین(1)

اما اینکه راوی عمر حضرت را با اینکه 5 سال بیشتر نداشته هنگام شهادت پدرش، هشت تا ده ساله تخمین می زند بدو جهت است یکی اینکه به خاطر رعایت بهداشت رشد سریع داشته اند و دیگر اینکه در بعضی روایات آمده که رشد امام معصوم (علیه السلام) سریعتر از دیگران انجام می گیرد. من جمله از امام عسکری که فرموده:

«ان اولاد الانبیاء والاوصیاء اذا کانوا ائمة ینشأون بخلاف ما ینشأ غیرهم وان الصبی منا اذا کان اتی علیه شهر کان کمن اتی علی سنة»

یعنی فرزندان انبیاء و اوصیاء اگر امام و پیشوا باشند بر خلاف سایر مردم رشد می کنند. همانا فرزندی از ما وقتی که یکماه بر او بگذرد مثل این است که یکسال از عمر او گذشته است.(4)

3 ـ یکی دیگر از کسانی که امام عسگری (علیه السلام) فرزند گرامی خود را به او نشان داده است مردی است از اهل فارس که به قصد تشرف و خدمتگذاری به خدمت امام (علیه السلام) می رود. حضرت هم به وی اجازه می دهند که وارد خانه شود و همانجا بماند. فارسی می گوید من در خانه امام بودم و به همراه خدمتگذاران حضرت از بازار برای خانه حضرت چیز می خریدم. و حضرت به من دستور داده بودند که هر وقت زنان در خانه نیستند بدون اجازه وارد شو. روزی بدون اجازه وارد شدم که یکمرتبه حضرت صدا زدند حرکت مکن، جای خود باش. جرأت نداشتم که برگردم یا وارد شوم. بعد از مدتی کنیزی آمد که چیزی در دست داشت ولای پارچه ای پیچیده بود و به من گفت وارد شو. وارد شدم. آنگاه حضرت کنیز را صدا زدند و فرمودند بیا و پرده را از روی آنچه در دست داری بردار. وقتی چنین کرد دیدم بچه ای که صورتش می درخشید و حدود دو ساله به نظر می رسید.

حضرت فرمودند این است صاحب شما. آنگاه به کنیز دستور دادند که او را ببر. بعد از آن او را ندیدم تا پس از شهادت امام عسکری (علیه السلام).(5)

ملاحظه می فرمائید که این شخص با اینکه دربان و خدمتکار حضرت است و بوی اجازه داده شد که بدون اذن وارد شود ولی مسأله ولادت حضرت مهدی (علیه السلام) و یا اموری دیگری که در خانه اتفاق می افتد متوجه نمی شود و تنها امام به همین اندازه اکتفا می کند، ولی چون در روایت دارد

که افراد دیگری هم خدمت امام (علیه السلام) بودند. قطعاً آنها هم حضرت را دیده اند.

4 ـ دیگر از کسانیکه فرزند امام عسگری (علیه السلام) را دیده اند مردی از اصحاب آنحضرت است که می گوید صاحب الزمان را دیدم که صورت او مانند ماه شب چهارده می درخشید و خط موی زیبائی روی شکم آن حضرت تا سینه کشیده شده بود و جامه او بالا رفت دیدم که ختنه کرده است.

از حضرت سئوال کردم در اینباره فرمودند همینطور متولد شده و ما هم همچنین متولد.(6)

5 ـ دیگر از کسانی که حضرت عسگری فرزند خود را به او نشان داده است «احمد بن اسحاق بن سعد اشعری» است که از صحابه خاص و از موثقین است. که حضرت ریشه صحیح غیبت را با دلایلی روشن برای او بیان می فرمایند که جای بحث آن نیست بهر صورت این بزرگوار به قصد زیارت امام عسگری (علیه السلام) و اینکه بپرسد که جانشین او چه کسی خواهد بود، خدمت امام می رود. امام (علیه السلام) بدواً شروع فرموده می گویند: ای (احمد بن اسحاق) خداوند زمین را از اول خلقت آدم تاکنون خالی از حجت نگذاشته و بعد از اینهم نخواهد گذاشت تا روز قیامت و به وسیله همین حجت است که بلا را از زمین دور کرده و باران رحمت خود بر آن باریده و برکات خود را از زمین خارج می سازد احمد بن اسحاق می گوید

گفتم: یابن رسول اللّه فمن الامام والخلیفة بعدک) پس امام و خلیفه بعد از شما که خواهد بود؟ امام فوراً برخاست و داخل یکی از اطاقها شد و طولی نکشید که بیرون آمد در حالیکه فرزندی به دوش داشت که صورتش مثل ماه شب چهارده می درخشید و حدود سه سال داشت و فرمود: ای احمد بن اسحاق اگر نه این بود که تو در نزد خدا و حجج الهی محترم و مکرمی هر آینه این فرزندم را که همنام و هم کنیه پیغمبر است بتو نشان نمی دادم. این کسی است که زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد بعد از اینکه از ظلم و ستم شده باشد.

ای احمد بن اسحاق مثل او در این امت مانند حضرت خضر و مانند ذوالقرنین است، به حق خدا غیبتی خواهد کرد که در آن غیبت جز افرادی که خدا آنها را در موضع امامت پابرجا داشته توفیق دعا برای تعجیل ظهور بدانها کرامت کرده است همه هلاک خواهند شد. احمد بن اسحاق می گوید عرض کردم: مولای من آیا علامتی هست که قلب من آرام و مطمئن گردد؟ یک مرتبه دیدم خود بچه با زبان عربی فصیح فرمود: «انا بقیة اللّه فی ارضه والمنتقم من اعدائه ولا تطلب اثراً بعد عنی یا احمد بن اسحاق.»

منم بقیة اللّه در روی زمین و منم انتقام گیرنده از دشمنان خدا و بعد از این ای احمد بن اسحاق اثری از من مجوی.

احمد بن اسحاق می گوید. خوشحال بیرون آمدم. فردا که شد دوباره رفتم عرض کردم یا رسول اللّه از منتی که بر گذاشتید خیلی خوشوقتم ولی رمز تشبیه شما حضرت قائم (علیه السلام) را به خضر و ذوالقرنین از چه جهت

است؟ فرمود: طول غیبت.

عرض کردم: غیبت آنحضرت خیلی طول خواهد کشید فرمود: بله به حق خدا آنقدر طول می کشد تا جائیکه اکثر معتقدین به امام قائم (علیه السلام) از وی برمی گردند پس باقی نماند جز کسی که به خداوند در باب ولایت ما از وی عهد و پیمان گرفته و نور امامت را در دلش ثبت کرده و با مددهای غیبی و روح بزرگ خود او را مدد نموده و بنماید. ای احمد بن اسحاق این امری است که از امور خدایی و سری است از اسرار الهی و پنهانی و غیبتی است از غیبت آفریدگار. پس آنچه به تو دادم بگیر و کتمان کن و از سپاسگزاران باش تا با ما در بهشت برین باشی…(7)


1) اکمال الدین نسخه خطی.

2) همان منبع.

3) ارشاد ص 320 ـ 329.

4) همان.

5) اکمال الدین چاپ تهران ص 109 و 110 و اصول کافی.

6) اکمال الدین خطی.

7) امام مهدی و غیبت صغری ـ سید محمد صدر ـ ص 237 ـ 233.