جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عدالت گستری

زمان مطالعه: 2 دقیقه

بزرگترین زخم پیکر جامعه بشری در طول تمامی قرون و اعصار گذشته، ظلم و ستم موجود در اجتماعات انسانی بوده است. بشریت همواره از رسیدن به حقوق خود در عرصه‏های مختلف محروم مانده است و هیچگاه مواهب مادی و معنوی، عادلانه در بین بنی آدم تقسیم نگردیده است. همیشه در کنار شکم‏های انباشته از غذا، گروهی گرسنه مانده‏اند و پیوسته در نزدیکی کاخ‏ها و ویلاهای چند هزار متری، عده‏ای در حاشیه خیابانها و بر سنگفرش پیاده‏روها خوابیده‏اند. قدرت‏های زر و زور، مردم ضعیف و بیچاره را به بردگی کشیده‏اند و نژاد سفید بر گرده سیاهپوستان – تنها به جرم پوست سیاهشان – تازیانه مرگ فرود آورده است و در یک کلام همیشه و همه جا حقوق ضعیفان و بینوایان، پایمال هواها و تمایلات زورمندان و تزویر گران

شده است و انسان همیشه در آرزوی دست یافتن به عدالت و مساوات روزشماری کرده است و رسیدن دوران شکوفایی عدالت را به انتظار نشسته است.

نهایت این انتظار، دورانِ سبز حکومت امام مهدی‏علیه السلام است. او به عنوان بزرگترین رهبر عادل و پیشوای دادگر در پی اجرای عدالت در گستره عالم و در همه زمینه‏های حیات خواهد بود و این حقیقت شیرین در بسیاری از روایات که مژده آمدن او را داده، بیان گردیده است.

امام حسین‏علیه السلام فرموده است:

اگر از دنیا جز یک روز باقی نمانده باشد، خداوند آن روز را طولانی کند تا مردی از فرزندان من قیام کند و زمین را از عدل و داد پر کند پس از آنکه از ستم و بیداد آکنده باشد. این چنین از پیامبرصلی الله علیه وآله شنیدم.(1)

و دهها روایت دیگر داریم که خبر از عدالت جهانی و ریشه کنی ستم و ستمگری در سایه حکومت موعود آخرین داده است.

جالب است دانسته شود که عدالت و دادگری از آشکارترین ویژگی‏های امام مهدی‏علیه السلام است به گونه‏ای که در بعضی از دعاها به آن لقب گرفته است:

«اَللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلی وَلیِّ اَمْرِکَ الْقائِمِ المُؤَمَّل وَالْعَدْلِ الْمُنْتَظَر»

خداوندا به ولیّ امر خود درود فرست همان که قیام کننده آرمانی و عدالت مورد انتظار همگان است.(2)

آری او عدالت را سرلوحه اهداف انقلاب خویش قرار داده است زیرا که عدالت،

زمینه ساز حیات حقیقی در همه ابعاد حیات فردی و اجتماعی است و زمین و اهل آن بدون عدالت مردگان بی‏روحی هستند که زنده پنداشته می‏شوند.

امام کاظم‏علیه السلام در تفسیر آیه «اِعْلَمُوا اَنّ اللَّهَ یُحْیِی الْاَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها»(3) فرمود:

مقصود این نیست که زمین را با باران زنده می‏کند بلکه خداوند مردانی(4) را بر می‏انگیزد که عدالت را زنده می‏کنند پس به سبب جان گرفتن عدل (در جامعه)، زمین زنده می‏شود…

و تعبیر «زنده شدن زمین» اشاره به آنست که عدالت مهدوی، عدالتی است فراگیر و همه جایی نه در بخشی از محیطها و برای بعضی از افراد.


1) کمال‏الدین، ج 1، باب 30، ح 584:4.

2) مفاتیح‏الجنان، دعای افتتاح.

3) بدانید که خداوند زمین را پس از مردنش، زنده خواهد کرد؛ سوره حدید، آیه 17.

4) با توجه به روایات دیگر که آیه را به دوران امام مهدی‏علیه السلام تفسیر کرده است، مقصود از «مردان» در این روایت حضرت و یاوران او هستند. برهان، ج 7، ص 446.