جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

غیبت کوتاه مدت

زمان مطالعه: 3 دقیقه

با شهادت امام حسن عسکری‏علیه السلام در سال 260 هجری قمری، دوران امامت امام دوازدهم‏علیه السلام آغاز شد و از همین زمان، غیبت کوتاه مدّت آن گرامی که به «غیبت صغری» معروف است شروع شد و تا سال 329 هجری قمری – نزدیک به 70 سال – ادامه یافت.

مهم‏ترین ویژگی دوره غیبت صغری آن است که مردم از طریق نایبان خاصّ با امام مهدی‏علیه السلام در ارتباط بودند و به وسیله آنها پیام‏های آن حضرت را دریافت می‏کردند و پاسخ سؤالات خود را می‏گرفتند.(1) گاهی نیز به واسطه نائبان امام، توفیق شرفیابی به حضور امام خویش را می‏یافتند.

نائبان خاصّ امام که همگی از علما و بزرگان شیعه و برگزیدگان امام عصرعلیه السلام بودند، چهار تن هستند که به ترتیب زمان نیابت خود عبارتند از:

1- عثمان بن سعید عَمری؛ وی از آغاز غیبتِ امام، عهده دار نیابت آن حضرت شد

و در سال 265 هجری قمری در گذشت. او وکیل امام هادی و امام عسکری‏علیهما السلام نیز بوده است.

2- محمد بن عثمان عمری؛ او فرزند نایب اوّل است که پس از درگذشت پدر به مقام نیابت رسید و در سال 305 هجری قمری وفات کرد.

3- حسین بن روح نوبختی؛ او پس از 21 سال نیابت، در سال 326 هجری قمری بدرود حیات گفت.

4- علی بن محمد سمُری؛ وی در سال 329 هجری قمری از دنیا رفت و با مرگ او دوران غیبت صغری پایان گرفت.

نائبان خاص همگی توسط امام عسکری‏علیه السلام و امام مهدی‏علیه السلام انتخاب گردیده و به مردم معرفی می‏شدند. شیخ طوسی(ره) در کتاب الغیبه خود روایت کرده است که روزی چهل نفر از شیعیان به همراه عثمان بن سعید (نائب اول) به حضور امام عسکری‏علیه السلام رسیدند. امام‏علیه السلام، فرزند خود را به آنها نشان داد و فرمود:

پس از من، این (کودک) امام شماست. از او اطاعت کنید… بدانید که پس از امروز او را نخواهید دید تا عمر او به کمال برسد. پس (در غیبت او) آنچه عثمان [بن سعید] می‏گوید بپذیرید و از او فرمان برید که او جانشین امام شماست و کارها به دست اوست.(2)

در روایتی دیگر امام عسکری‏علیه السلام به نیابت محمدبن عثمان (نائب دوم) از امام مهدی‏علیه السلام نیز تصریح فرموده است.

شیخ طوسی می‏نویسد:

«عثمان بن سعید» به دستور حضرت عسکری‏علیه السلام، اموالی را که جمعی از شیعیان یمن آورده بودند، تحویل گرفت. گروهی که شاهد ماجرا بودند به امام گفتند، به خدا قسم عثمان از بهترین شیعیان شماست ولی با این کار، جایگاه او نزد شما، برای ما روشن‏تر شد.

امام عسکری‏علیه السلام فرمود: بله، گواه باشید که عثمان بن سعید عمری وکیل من است و پسرش «محمد» نیز وکیل پسرم «مهدی» خواهد بود.(3)

اینها مربوط به دوران قبل از غیبت امام مهدی‏علیه السلام بود و در طول غیبت صغری نیز هر یک از نائبان، پیش از مرگ خود، نائب بعدی را که از سوی امام مهدی‏علیه السلام انتخاب شده بود به مردم معرفی می‏کردند.

این مردان بزرگ به سبب برخورداری از صفات و ویژگی‏هایی، برای نیابت خاص ولیّ عصرعلیه السلام شایستگی یافتند. امانتداری، پاکدامنی، عدالت در گفتار و رفتار، راز داری و پنهان کاری و پوشاندنِ اسرار اهل بیت‏علیهم السلام در شرایط ویژه دوره امام مهدی‏علیه السلام از خصوصیات مهم آنها بود. ایشان مورد اعتماد و اطمینان امام‏علیه السلام و پرورش یافتگان مکتب خاندان پاک پیامبر بودند. بعضی از آنان از سنّ یازده سالگی تحت تربیت امامان‏علیهم السلام قرار گرفتند و علم را در کنار ایمانی قوی در وجود خویش به کمال رسانیدند. نام نیک آنها بر سر زبان‏ها بود و صبر و بردباری و تحمل مشکلات و مقاومت در برابر سختی‏ها چنان با وجودشان عجین شده بود که در سخت‏ترین

شرایط نیز از امام خود اطاعت کامل داشتند و در کنار همه این صفات زیبا، از توان مدیریت و رهبری شیعیان برخوردار بودند و با فهم و آگاهی کامل و درک حسّاسیّت زمان و بهره‏گیری از امکانات موجود، جامعه شیعه را در صراط مستقیم الهی هدایت کردند و آنان را از گذرگاه غیبت صغری به سلامت عبور دادند.

مطالعه دقیق دوره غیبت صغری و نقش مهم نوّاب اربعه در ایجاد ارتباط بین امت و امام به خوبی اهمیت این دوره از حیات امام عصرعلیه السلام را نشان می‏دهد. وجود این ارتباطها و نیز راه یافتن برخی از شیعیان به محضر امام خویش در طول دوران غیبت صغری تأثیر فراوانی در اثبات ولادت امام دوازدهم و آخرین حجّت پروردگار داشت و این دستاورد مهم درست در زمانی بود که دشمنان می‏کوشیدند تا شیعیان را نسبت به تولّد فرزندی برای امام عسکری‏علیه السلام دچار شک و تردید نمایند. به علاوه این دوره، زمینه و بستر مناسبی برای شروع غیبت کبری بود که در آن دوران مردم از داشتن هر گونه ارتباط با امام خود توسط افرادی معیّن، محروم می‏شدند ولی با آرامش خاطر و اطمینان به وجود و حضور امام و بهره‏مندی از برکات او، به روزگار غیبت کامل حضرت، پا نهادند.


1) متن نامه‏ها – که به توقیعات مشهور است – در کتاب‏های علمای شیعه موجود است (برای نمونه بحارالانوار، ج 53 باب 31، ص 197 – 150).

2) غیبت طوسی، فصل 6، ح 319، ص 357.

3) غیبت طوسی، فصل 6، ح 317، ص 355.