نزاع و کشمکش حق و باطل همیشه همراه و دوشادوش بشریت بوده است و نمی توان هیچ زمانی را خالی از آن دانست. وجود حق، تجسم لطف و عنایت الهی است که همیشه، حجت خدا را برای هدایت انسانها اتمام داشته است. و وجود باطل زاییده هواهای نفسانی و وسوسه های شیطانی و انحرافی است که با هدایت و بعثت انبیاء در جنگ و ستیز است. و این انسان است که در لابلای این تخاصم، تصمیم می گیرد و انتخاب می کند. چنانچه طینت صلصالی و تمایلات حیوانی خود را گسترش دهد به اسفل السافلین می رسد و چنانچه حق و صلاح و رعایت طینت ملکوتی را بنماید به فلاح و اعلی علیین می رسد.
اما این نزاع و کشمکش بین حق و باطل، ابدیت ندارد و بالاخره پیروزی نهائی از آن حق است. و این زمان، وقت ظهور مصلح آسمانی حضرت بقیه الله الاعظم – علیه السلام – می باشد. خستگی ها، نگرانی ها، سیاهی ها به سر می رسد. وحشت و اضطراب، فقر و تبعیض، حق کشی و باطل پروری، ضلالت و بدعت درهم کوبیده می شود. و عدل و قسط، آبادانی و امنیت، ایمان و توحید در بین جامعه انسانی در سایه دولت کریمه حضرت خاتم الاوصیا – علیهم السلام – برقرار می گردد. این همان آرزوی دیرینه همه بشریت و ادیان آسمانی است که از ترس و وحشت، چپاول و غارت، فضیلت سوزی و خباثت پروری، به ستوه آمده است.
بنابراین «مصلح جهانی» یک موضوع مورد انتظا ر جامعه بشری است
همچنانکه «آن مصلح حضرت مهدی – علیه السلام – فرزند حضرت امام حسن عسگری – علیه السلام – است»، یک حقیقت ثابت و مسلم اسلامی است. و در اینکه جهانیان تشنه ظهور چنین مصلحی هستند مستغنی از بیان است.
چندی پیش برخی از نوشته ها به ویژه از وهابیهای فاقد معرفت و مزدور غارتگران بین الملل را مطالعه کردم البته مجرد نقد و بحثهای علمی نبود بلکه سردمداران کفر و نفاق معاصر و عاملان ضلالت و بدعت به منظور سد راه هدایت فرهنگ غنی و اصیل اسلام، تشکیکاتی را نسبت به آن حضرت به راه انداخته اند همچنانکه نسبت به نبی اعظم اسلام محمد بن عبدالله – صلی الله علیه و آله و سلم – با آن همه شواهد و معجزات و در عصر آن حضرت هم، چنین تردیدها و تشکیکها بوده و خواهد بود. مگر این تاریخ نویسان و سیره تدوین کنندگان جهان اسلام نیستند که صدها کتاب پیرامون شوون مختلف حضرت امام زمان – علیه السلام – نوشته اند. این جانب همین اواخر جهت تحقیق در موضوعی، حدود هفتاد کتاب اهل تسنن را که صریحا به وجود مقدس حضرت مهدی – علیه السلام – اعتراف کرده اند. مورد مطالعه قرار دادم و آنها عبارتند از:
1- المصنف للصنعانی (المتوفی 211 هـ)
2- المصنف لابن ابی شبیة (235)
3- السنن لان ماجه القزوینی (273)
4- السنن لابی داود السجستانی (275)
5- السنن للترمذی (297)
6- البدء و التاریخ للمقدسی (بعد 355)
7- المعجم الکبیر للطبرانی (388)
8- معالم السنن للخطابی (388)
9- المستدرک للحاکم النیشابوری (405)
10- فردوس الاخبار للدیلمی (509)
11- مصابیح السنه للبغوی (510 او 516)
12- جامع الاصول لابن اثیر الجزری (606)
13- الفتوحات المکیه لابن عربی (638)
14- مطالب السؤول لابن طلحه الشافعی (652)
15- تذکره خواص الامه للجوزی (654)
16- شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید (655)
17- مختصر سنن ابی داود للمنذری (656)
18- البیان للگنجی الشافعی (658)
19- عقد الدرر للمقدسی الشافعی (بعد 658)
20- التذکره للقرطبی (671)
21- ذخائر العقبی لمحب الدین الطبری (694)
22- منهاج السنه لابن تیمیة الحرانی (728)
23- فرائد السمطین للحموئی الخراسانی (732)
24- مشکاه المصابیح للخطیب التبریزی (737)
25- تلخیص «المستدرک» للذهبی (748)
26 – خریده العجائب لابن الوردی (749)
27- المنار المنیف لابن قیم الجوزیه (751)
28- الفتن و الملاحم لابن کثیر الدمشقی (774)
29- شرح المقاصد للتفتازانی (793)
30- مجمع الزوائد للهیثمی الشافعی (807)
31- موارد الظمان للهیثمی الشافعی (807)
32- الفصول لابن الصباغ المالکی (855)
33- العرف الوردی للسیوطی الشافعی (911)
34- الائمه الاثنا عشر لابن طولون الدمشقی (953)
35- الیواقیت و الجواهر لعبد الوهاب الشعرانی (973)
36- الصواعق المحرقه لابن حجر الهیثمی (974)
37- الفتاوی الحدیثه لابن حجر الهیثمی (974)
38- القول المختصر لابن حجر الهیثمی (974)
39- کنز العمال للمتقی الهندی (975)
40- البرهان للمتقی الهندی (975)
41- مرقات المفاتیح لعلی القاری الحنفی (104)
42- اخبار الدوله للمرقانی (1019)
43- فیض القدیر للمناوی (1031)
44- الاشاعه لاشراط الساعه لمحمد البرزنجی (1103)
45- الاتحاف بحب الاشراف للشبراوی (1171)
46- لوائح الانوار الالهیه للسفارینی (1188)
47- اسعاف الراغبین للصبان الشافعی (1206)
48 – ینابیع الموده للقندوزی (1270)
49- نور الابصار للشبلنجی (بعد 1290)
50- مشارق الانوار للخمراوی المصری (1303)
51- الاذاعه للقنوجی (1307)
52- العطر الوردی للبلبیسی الشافعی (1308)
53- غالیه المواعظ للالوسی الحنفی (1317)
54- عون المعبود للعظیم آبادی (1329)
55- نظم المتناثر للکتانی (1345)
56- تحفه الاحوذی للمبارکفوری (1354)
57- التاج للشیخ منصور علی (1371)
58- احادیث المهدی لشیخ الازهر الخضر (1377)
59- ابراز الوهم المکنون للمغربی (1380)
60- المهدی المنتظر لابن الصدیق المغربی (1380)
61- حول المهدی للالبانی (معاصر)
62- عقیده اهل السنه للشیخ عبدالمحسن (معاصر)
63- الرد علی من کذب بالاحادیث الصحیحه الواردة فی المهدی للشیخ عبدالمحسن (معاصر)
64- نظریه الامامه للدکتور احمد محمود صبحی (معاصر)
65- عقیده المسیح الدجال لسعید ایوب (معاصر)
66- المهدی حقیقه لا خرافه لمحمد بن احمد (معاصر)
67-الامامه و اهل البیت علیهم السلام لمحمد بیومی المصری (معاصر)
بنابراین تشکیک در وجود آن حضرت همانند تشکیک در یک مساله
صد درصد ثابت و همانند تشکیک در اصل نبوت پیغمبر خاتم است. و چنین تشکیکاتی جزء همان حلقه های زنجیری باطل است که با حق و حقیقت در جنگ و ستیز می باشد. با این وصف، بنظر آمد وظیفه و تکلیف خود را عامل باشم و نسبت به ساحت اقدس ولی الله الاعظم – علیه السلام – انجام وظیفه نمایم.
این بود که با بعضی از دوستان اندیشمند و عالمان برجسته به مشورت نشستم و تصمیم برآن شد که موسوعه ای به نام مقدس آن حضرت – که موضوعات و شرح آنها به وقت و جای دیگر موکول می شود – تالیف و تصنیف شود، که شروع شد و به حمد الله بخش عظیمی از راه، طی شده و بعضی از مجلدات آن تالیف و تدوین شده است.
در اینجا لازم می دانم که از الطاف و پیگیری و تشویق مادی و معنوی عالم جلیل القدر و مخلص و فی آستان مقدس حضرت بقیة الله الاعظم – عجل الله تعالی فرجه الشریف – آیة الله موسوی شالی تقدیر و تشکر نمایم. در پایان از آن جایی که کتاب حاضر – که حاوی بسیاری از مطالب سودمند است و به قلم علامه عظیم الشان حاج شیخ باقر قرشی تالیف گشته است – در راستای هدف مذکور بود به فارسی ترجمه کردم که ان شاء الله مورد قبول پروردگار متعال و خشنودی آن عزیز زهرای اطهر – علیهاالسلام – قرار بگیرد.
قم
حوزه علمیه
ولادت با سعادت حضرت صاحب العصر امام زمان – علیه السلام –
1376، 1418
ابوالفضل اسلامی (علی)