جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نص امام باقر بر حضرت قائم

زمان مطالعه: 3 دقیقه

«عن مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ الثَّقَفیِّ الطَّحّانِ قالَ:

دَخَلْتُ عَلی أَبی‏جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلیٍّ الْباقِرِ – عَلَیْهِمَا السَّلامُ – وَ أَنا أُریدُ أَنْ أَسْأَلَهُ عَنِ الْقائِمِ مِنْ آلِ‏مُحَمَّدٍ – صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ – فقالَ لی مُبْتَدِئًا:

یا مُحَمَّدَ بْنَ مُسْلِم! إِنَّ فی القائِمِ مِنْ آلِ‏مُحَمَّدٍ – صَلّی اللّهُ عَلَیْهِ و آلِه – شَبَهًا مِنْ خَمْسَة الرُسُّل:

یُونُسَ بْنِ مَتی، وَ یُوسُفَ بْنَ یَعْقُوبَ، و مُوسی و عیسی، و مُحَمَّدٍ – صَلَواتُ اللّهِ عَلَیْهِم -:

فَأَمَّا شَبَهُهُ مِنْ یُونُسَ بْنِ مَتی: فَرُجُوعُهُ مِنْ غَیْبَتِهِ وَ هُوَ شابٌّ بَعْدَ کِبَرِ السِّنّ.

وَ أَمَّا شَبَهُهُ مِنْ یُوسُفَ بْنِ یَعْقُوبَ – عَلَیْهِما السَّلام -: فَالْغَیْبَةُ مِنْ خاصَّتِهِ وَ

عامَّتِهِ وَ اخْتِفاؤُه مِنْ إِخْوَتِهِ وَ إِشْکالِ أَمْرِهِ عَلی أَبیهِ یَعْقُوبَ – عَلَیْهِمَا السَّلام – مَعَ قُرْبِ الْمَسافَةِ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ أَبیهِ وَ أَهْلِهِ وَ شیعَتِهِ.

وَ أَمَّا شَبَهُهُ مِنْ مُوسی – عَلَیْهِ السَّلام -: فَدَوامُ خَوْفِهِ وَ طُولُ غَیْبَتِهِ وَ خِفاءُ وِلادَتِهِ وَ تَعَبُ شِیعَتِهِ مِنْ بَعْدِهِ مِمّا لَقُوا مِنَ الْأَذی وَ الْهَوانِ إِلی أَنْ أَذِنَ اللّهُ – عَزَّ وَ جَلّ – فی ظُهُورِهِ وَ نَصْرِهِ وَ أَیَّدَهُ عَلی عَدُوِّه.

وَ أَمّا شَبَهُهُ مِنْ عیسی – عَلَیْهِ السَّلام -: فَاخْتِلافُ مَنِ اخْتَلَفَ فیهِ حَتّی قالَتْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ: ما وُلِدَ، وَ قالَتْ طائِفَةٌ: ماتَ، وَ قالَتْ طائِفَةٌ: قُتِلَ وَ صُلِبَ.

وَ أَمَّا شَبَهُهُ مِنْ جَدِّهِ الْمُصْطَفی (ص): فَخُرُوجُهُ بِالسَّیْفِ وَ قَتْلُهُ أَعْداءَ اللّهِ وَ أَعْداءَ رَسُولِهِ – صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلهِ – وَ الجَبّارینَ و الطَّواغیتَ، وَ أَنَّهُ یُنْصَرُ بِالسَّیْفِ وَ الرُّعْبِ، و أَنَّهُ لا تُرَدُّ لَهُ رایَةٌ.

وَ إِنَّ مِنْ عَلاماتِ خُرُوجِهِ، خُروجُ السُّفْیانیِّ مِنَ الشّامِ، وَ خُرُوجُ الیَمانیِّ [مِنَ الْیَمَنِ]، وَ صَیْحَةٌ فِی السَّماءِ فی شَهْرِ رَمَضانَ، وَ مُنادٍ یُنادی مِنَ السَّماءِ بِاسْمِهِ وَ اسْمِ أَبِیهِ.»(1)

(یعنی:

منقول است از محمّد بن مُسلمِ ثَقَفیِ طَحّان(2) که گفت:

بر أبوجعفر محمّد بنِ علیِّ باقر – عَلَیْهِمَا السّلام – وارد شدم و می‏خواستم از او درباره قائِمِ آلِ‏محمّد – صَلَّی اللّهِ عَلَیْهِ و عَلَیْهِم – بپرسم که خود آغاز کرد و به من فرمود:

ای محمّد بن مُسْلِم! در قائِمِ آلِ‏محمّد – صلّی اللّه علیه و آله – مانندگیی به پنج تن

از پیامبران هست:

یونُس بن مَتی، و یوسُف بن یَعقوب، و موسی، و عیسی، و محمّد – صَلَواتُ اللّهِ عَلَیْهِم.

أمّا مانندگیِ او به یونُس بن مَتی، جوان‏بازگشتَنَش از غَیبت است پس از سالخوردگی.

و أمّا مانندگیِ او به یوسُف بن یعقوب – عَلَیْهِمَا السَّلام -، پنهان‏بودَنَش از خواصّ و عوامِّ همروزگار و نهان‏شدَنَش از برادران و پوشیدگیِ حالِ او بر پدرش است به رغمِ آن که مسافتِ میانِ او و پدرش و خاندانش و پیروانش اندک بود [و به هم نزدیک بودند].

و أمّا مانندگیِ او به موسی – علیه السّلام -، در دوامِ خوفِ وی و درازنایِ غَیبتش و رنجِ شیعیانِ [/ پیروانِ] او از آزار و خوارداشتی است که پس از او می‏بینند، تا آنکه خداوند – عَزَّ وَ جَلّ – ظهور و نُصرَتِ وی را إِذْن دِهَد و او را در برابرِ دشمنش یاری و نیرو بخشد.

و أمّا مانندگیِ او به عیسی – علیه السّلام -، در اختلافِ کسانی است که درباره او اختلاف کردند، تا جائی که گروهی از ایشان گفتند: زاده نشد، و گروهی گفتند: بمُرد، و گروهی گفتند: کشته شد و به دار آویخته گردید.

و أمّا مانندگیِ او به نیایَش، مصطفی (ص)، در خروج کردنش با شمشیر و به قتل آوردنِ دشمنانِ خدا و دشمنانِ پیامبرِ او – صلّی اللّه علیه و آله – و جبّاران و طاغوتهاست، و در آنکه او با شمشیر و هراس یاری‏رسانده‏شود و هیچ پرچمیش بازگردانده نیایَد.(3)

و همانا از نشانه‏هایِ خروجِ او، خروجِ سُفیانی از شام، و خروجِ یَمانی [از یمن]، و بانگی در آسمان در ماهِ رمضان، و مُنادیی است که از آسمان به نامِ او و پدرش ندا دردِهَد.).


1) کمال‏الدّین و تمام‏النّعمة 328 – 327 «و: پهلوان، 597:1 و 598؛ و: کمره‏ای، 443:1».

2) «محمّد بن مُسلم بن رَباحِ ثَقَفیِ طَحّان را – که مردی فقیه و پرهیزگار و از أصحابِ إمامِ باقر و إمامِ صادق – عَلَیْهِمَا السَّلام – و از أصحابِ إجماع بشمار است -، از أَوثقِ مردمان قلمداد کرده‏اند.نگر: الموسوعة الرّجالیّة المیسّرة، 211:2».

3) «کنایه از آن که هیچ شکست داده نمی‏شود.نظیرِ این تعبیرِ کِنائی در نهج‏البلاغه‏یِ شریف (خطبه 102 / ترجَمه شهیدی، ص 94، و ترجَمه علی‏أصغرِ فقیهی، ص 194) هست».