جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نص امام رضا بر حضرت قائم

زمان مطالعه: 14 دقیقه

«عَنْ عَبْدِالسَّلامِ بْنِ صالحٍ الهَرَویِّ قالَ: سَمِعْتُ دِعْبِلَ بْنَ عَلیٍّ الخُزاعیَّ یَقُولُ: أَنْشَدْتُ مَوْلایَ الرِّضَا عَلیَّ بْنَ مُوسی – عَلَیْهِمَا السَّلام – قَصِیدَتیَ الَّتی أَوَّلُها:

مَدارِسُ ایاتٍ خَلَتْ مِنْ تِلاوَةٍ

وَ مَنْزِلُ وَحْیٍ مُقْفَرُ الْعَرَصاتِ

فَلَمَّا انْتَهَیْتُ إِلی قَوْلی:

خُروجُ إِمامٍ لامَحالَةِ خارِجٌ

یَقُومُ عَلَی اسْمِ اللّهِ وَ الْبَرَکاتِ

یُمَیِّزُ فینا کُلَّ حَقٍّ و باطِلٍ

وَ یَجْزِی عَلَی النَّعْماءِ و النَّقِماتِ

بَکَی الرِّضا – عَلَیْهِ السَّلام – بُکاءً شَدیدًا ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَیَّ فَقالَ لی:

یا خُزاعِیّ! نَطَقَ رُوحُ‏الْقُدُسِ عَلی لِسانِکَ بِهذَیْنِ الْبَیْتَیْنِ، فَهَلْ تَدْرِی مَنْ هذَا الْإِمامُ وَ مَتی یَقُومُ؟

فَقُلْتُ: لا یا مَوْلایَ! إِلَّا أَنّی سَمِعْتُ بِخُرُوجِ إِمامٍ مِنکُمْ یُطَهِّرُ الْأَرْضَ مِنَ الْفَسادِ وَ یَمْلَأُها عَدْلًا [کَما مُلِئَتْ جَوْرًا].

فَقالَ: یا دِعْبِل! الْإِمامُ بَعْدی مُحَمَّدٌ ابْنی، وَ بَعْدَ مُحَمَّدٍ ابْنُهُ عَلیٌّ، و بَعْدَ عَلیٍّ ابْنُهُ الْحَسَنُ، وَ بَعْدَ الْحَسَنِ ابْنُهُ الْحُجَّةُ الْقائِمُ الْمُنْتَظَرُ فی غَیْبَتِةِ، المُطاعُ فی ظُهُورِه، لَوْ لَمْ‏یَبْقَ مِنَ الدُّنْیا إلّا یَوْمٌ واحِدٌ لَطَوَّلَ اللّهُ – عَزَّ وَ جَلّ – ذلِکَ الْیَوْمَ حَتّی یَخْرُجَ فَیَمْلَأَ الْأَرْضَ عَدْلًا کَما مُلِئَتْ جَورًا.

وَ أَمّا «مَتی»، فَإِخْبارٌ عَنِ الْوَقْتِ، فَقَدْ حَدَّثَنی أَبی عَنْ أَبیهِ عَنْ آبائِهِ – عَلَیْهِمُ السَّلام – أَنَّ النَّبیَّ (ص) قیلَ لَهُ: یا رَسُولَ‏اللّه! مَتی یَخْرُجُ القائِمُ مِنْ ذُرِّیَّتِکَ؟ فَقالَ – عَلَیْهِ السَّلام -: مَثَلُهُ مَثَلُ السّاعَةِ الَّتی لا یُجَلِّیها لِوَقْتِها إِلّا هُوَ ثَقُلَتْ فی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لا یَأْتیکُمْ إِلّا بَغْتَةً».(1)

(یعنی:

از عبدالسّلام بن صالحِ هرَوی(2) منقول است که گفت: از دِعْبِلِ بْنِ علیِّ خُزاعی(3) شنیدم که می‏گوید: آن چکامه‏ام را که آغازش این است:

مَدارِسُ ایاتٍ خَلَتْ مِنْ تِلاوَةٍ

وَ مَنْزِلُ وَحْیٍ مُقْفَرُ الْعَرَصاتِ(4)

بر سَروَرَم، علیّ بن موسی الرّضا – علیه السّلام – إنشاد(5) کردم؛ پس چون بدین

سروده‏ام رسیدم که:

خُروجُ إِمامٍ لامَحالَةَ خارِجٌ

یَقُومُ عَلَی اسْمِ اللّهِ وَ الْبَرَکاتِ

یُمَیِّزُ فینا کُلَّ حَقٍّ و باطِلٍ

وَ یَجْزِی عَلَی النَّعْماءِ و النَّقِماتِ(6)

إمام رضا – علیه السّلام – سخت بگریست و سپس سر به سویِ من برداشته، فرمود: ای خُزاعی! روح‏القُدُس(7) این دو بیت را بر زبانِ تو رانده است. آیا می‏دانی که این إمام کیست و کِیْ قیام می‏کُنَد؟

گفتم: نه، ای سَروَرَم!، تنها شنیده‏ام که إمامی از شما قیام می‏کُنَد که زمین را از تباهی پاک می‏سازد و همانگونه که از جَوْر پُر شده‏است آن را از عَدل پُر می‏کُنَد.

فرمود: ای دِعْبِل! إمام پس از من، محمّد، پسرم، و پس از محمّد، پسرش، علی، و پس از علی، پسرش، حَسَن، و پس از حَسَن، پسرش، حجّتِ قائِم است که در روزگارِ غَیبَتَش او را انتظار کَشَند و در روزگارِ ظُهورَش فرمانش بَرَند، و اگر از دنیا جُز یک روز نمانده باشد، خدایْ – عَزَّ و جَلّ – آن روز را چندان دراز گردانَد که وی خروج کُنَد و زمین را – همانگونه که از جَوْر پُر شده است – از عدل پُر سازَد.

و أَمّا «کِیْ» [=این که چه هنگام قیام خواهد کرد]، خَبَردادن از «وقت» است؛ پدرم از پدرش برایم نقل کرد که او از پدرانش – عَلَیهِمُ‏السّلام – نقل کرده است که به پیامبر (ص) گفته شد:

ای رسولِ‏خدا! قائِم که از زاد و رودِ توست کِیْ خُروج می‏کُنَد؟(8)

آن حضرت – عَلَیْهِ السَّلام – فرمود:

مَثَلِ آن، مَثَلِ رستاخیز است که «آن را به هنگامش کسی جُز وی [=خداوند] آشکار نسازَد. در آسمانها و زمین گران آمده است. جُز بناگهان بر شمایان

درنیاید».)(9)

صَدوقِ أُمَّت – قُدِّسَ سِرُّه – پس از نقلِ این خبر [در کمال‏الدّین] گفته‏است: و دِعْبِلِ بنِ علیِّ خُزاعی را خَبَرِ دیگری است که دوست دارم آن را در پیِ این حدیث که گذشت، بیاورم.(10)

[سپس نوشته:]

«حَدَّثَنا أَحْمَدُ بْنُ عَلیِّ بْنِ إِبراهیمِ بْنِ هاشمٍ – رَضِیَ اللّهُ عَنْه – عَنْ أَبیهِ عَنْ جَدِّهِ إِبْراهیمِ بْنِ هاشِمٍ، عَنْ عَبْدِالسّلامِ بْنِ صالِحٍ الْهَرَویِّ قالَ:

دَخَلَ دِعْبِلُ بْنُ عَلیٍّ الخُزاعیّ – رَضِیَ اللّهُ عَنْه – عَلی أَبِی‏الْحَسَنِ عَلیِّ بْنِ مُوسَی الرِّضا – عَلَیْهِمَا السَّلام – بِمَرْوٍ فَقالَ لَهُ: یَا ابْنَ رَسُولِ‏اللّه! إِنّی قَدْ قُلْتُ فیکُمْ قَصیدةً وَ آلَیْتُ عَلی نَفْسِی أَن لا أُنْشِدَها أَحَدًا قَبْلَکَ.

فَقالَ – عَلْیهِ السّلام -: هاتِها.

فَأَنْشَدَها:

مَدارِسُ ایاتٍ خَلَتْ مِنْ تِلاوَةٍ

وَ مَنْزِلُ وَحْیٍ مُقْفَرُ الْعَرَصاتِ

فَلَمَّا بَلَغَ إِلی قَوْلِهِ:

أَرَی فَیْئَهُمْ فی غَیْرِهِمْ مُتَقَسِّمًا

وَ أَیْدِیَهُمْ مِنْ فَیْئِهِمْ صَفِراتِ

بَکی أَبُواالْحَسَنِ الرِّضا – عَلَیْهِ السَّلام – وَ قال: صَدَقْتَ یا خُزاعیّ!

فَلَمّا بَلَغَ إِلی قَوْلِهِ:

إِذا وُتِرُوا مَدُّوا إِلی واتِریهِمُ

أَکُفًّا عَنِ الْأَوْتارِ مُنْقَبِضاتِ

جَعَلَ أَبُوالْحَسَنِ – عَلَیْهِ‏السَّلام – یُقَلِّبُ کَفَّیْهِ – وَ هُوَ یَقُولُ: أَجَلْ وَاللّهِ مُنْقَبِضات.

فَلَمّا بَلَغَ قَوْلَه:

لَقَدْ خِفْتُ فِی الدُّنْیا وَ أَیّامِ سَعْیِها

وَ إِنّی لَأرْجُو الْأَمْنَ بَعْدَ وَفاتی

قالَ لَهُ الرِّضا – عَلَیْهِ السّلام -: آمَنَکَ اللّهُ یَوْمَ الْفَزَعِ الْأَکْبَرِ.

فَلَمَّا انْتَهی إِلی قَوْلِهِ:

وَ قَبْرٌ بِبَغْدادَ لِنَفْسٍ زَکیَّةٍ

تَضَمَّنَهُ الرَّحْمنُ فِی الْغُرَفاتِ

قالَ لَهُ الرِّضا – عَلَیْهِ السَّلام -: أَفَلا أُلْحِقُ لَکَ بِهذَا الْمَوضِعِ بَیْتَیْنِ بِهِما تَمامُ قَصیدَتِکَ؟

فقالَ: بَلی یَا ابْنَ رَسُولِ‏اللّه!

فَقالَ – عَلَیْهِ السَّلام -:

وَ قَبْرٌ بِطُوسٍ یا لَها مِنْ مُصِیبَةٍ

تُوَقِّدُ فِی الْأَحْشاءِ بِالْحَرَقاتِ

إِلَی الْحَشْرِ حَتّی یَبْعَثَ اللّهُ قائِمًا

یُفَرِّجُ عَنَّا الْهَمَّ وَ الْکُرُباتِ

فَقالَ دِعْبِلٌ: یَا ابْنَ رَسُولِ‏اللّه! هذَا الْقَبْرُ الَّذی بِطُوسٍ قَبْرُ مَنْ هُو؟

فَقالَ الرِّضا – علیه السّلام -: قَبْرِی، وَ لاتَنْقَضِی الْأَیّامُ وَ اللَّیالی حَتَّی تَصیرَ طُوسٌ مُخْتَلَفَ شیعَتی وَ زُوّاری فی غُرْبَتی، أَلا فَمَنْ زارَنی فی غُرْبَتی بِطُوسٍ کانَ مَعی فی دَرَجَتی یَوْمَ الْقِیامَةِ مَغْفُورًا لَهُ.

ثُمَّ نَهَضَ الرِّضا – عَلَیْهِ السَّلام – بَعْدَ فَراغِ دِعْبِلٍ مِنْ إِنشادِهِ الْقَصِیدَةَ وَ أَمَرَهُ أَن لایَبْرَحَ مِن مَوْضِعِهِ، فَدَخَلَ الدّارَ، فَلَمّا کانَ بَعْدَ ساعةٍ خَرَجَ الْخادِمُ إِلَیْهِ بِمِائَةِ دینارٍ رَضَویّةٍ؛ فقالَ لَهُ: یَقُولُ لَکَ مَولایَ: اجْعَلْهَا فی نَفَقَتِکَ، فَقالَ دِعْبِلٌ: وَاللّهِ ما لِهذا جِئْتُ، وَ لا قُلْتُ هذِهِ الْقَصیدَةَ طَمَعًا فی شَیْ‏ءٍ یَصِلُ إِلَیَّ، وَ رَدَّ الصُرَّةَ وَسَأَلَ ثَوْبًا مِنْ ثِیابِ الرِّضا – عَلَیْهِ السَّلام – لِیَتَبَرَّکَ بِه و یَتَشَرَّفَ.

فَأَنْفَذَ إِلَیْهِ الرِّضا – عَلَیْهِ السَّلام – جُبَّةَ خَزٍّ مَعَ الصُّرَّةِ و قالَ لِلْخادِمِ:

قُلْ لَهُ: یَقُولُ لَکَ [مَوْلایَ]: خُذْ هذِهِ الصُّرَّةَ فَإِنَّکَ سَتَحْتاجُ إِلَیْها وَ لا تُراجِعْنی فیها. فَأَخَذَ دِعْبِلٌ الصُّرَّةَ وَ الْجُبَّةَ وَ انْصَرَفَ.

وَ سَارَ مِنْ مَرْوٍ فی قافِلَةٍ، فَلَمّا بَلَغَ «میان‏قوهانَ» وَقَعَ عَلَیْهِمُ اللُّصوصُ وَ أَخَذُوا الْقافِلَةَ بِأَسْرِها وَ کَتِفُوا أَهْلَها، وَ کانَ دِعْبِلٌ فیمَنْ کُتِفَ، وَ مَلَکَ اللُّصُوصُ الْقافِلَةَ وَ جَعَلُوا یُقَسِّمُونَها بَیْنَهُمْ، فقالَ رَجُلٌ مِنَ الْقَوْمِ مُتَمَثِّلًا بِقَوْلِ دِعْبِلٍ مِنْ قَصیدَتِهِ:

أَرَی فَیْئَهُمْ فی غَیْرِهِمْ مُتَقَسِّمًا

وَ أَیْدِیَهُمْ مِنْ فَیْئِهِمْ صَفِراتِ

فَسَمِعَهُ دِعْبِلٌ فَقالَ لَهُ: لِمَنْ هذَا الْبَیْتُ؟ فَقالَ لَهُ: لِرَجُلٍ مِنْ خُزاعَةٍ یُقالُ لَهُ: دِعْبِلُ

بْنُ عَلیٍّ، فَقالَ لَهُ دِعْبِلٌ: فِأَنا دِعْبِلُ بْنُ عَلیٍّ قائِلُ هذِهِ الْقَصِیدَةِ الَّتی مِنْها هذَا الْبَیْتُ. فَوَثَبَ الرَّجُلُ إِلی رَئیسِهِمْ وَ کانَ یُصَلِّی عَلی رَأْسِ تَلٍّ وَ کانَ مِنَ الشِّیعَةِ فَأَخْبَرَهُ فَجاءَ بِنَفسِهِ حَتّی وَقَفَ عَلی دِعْبِلٍ، قالَ لَهُ: أَنْتَ دِعْبِلٌ؟ فقالَ: نَعَمْ، فقالَ لَهُ: أَنشِدِ الْقَصِیدَةَ، فَأَنشَدَها فَحَلَّ کِتافَهُ وَ کِتافَ جَمیعِ أَهْلِ الْقافِلَةِ وَ رَدَّ إِلَیْهِمْ جَمیعَ ما أُخِذَ مِنْهُمْ لِکَرامَةِ دِعْبِلٍ.

وَ سارَ دِعْبِلٌ حَتّی وَصَلَ إِلی قُمٍّ فَسَأَلَهُ أَهْلُ قُمٍّ أَنْ یُنْشِدَهُمُ الْقَصِیدَةَ، فَأَمَرَهُمْ أَنْ یَجْتَمِعُوا فی مَسْجِدِ الْجامِعِ، فَلَمَّا اجْتَمَعُوا صَعِدَ دِعْبِلٌ الْمِنبَرَ فَأَنْشَدَهُمُ الْقَصیدَةَ، فَوَصَلَهُ النّاسُ مِنَ المالِ وَ الْخِلَعِ بِشَیْ‏ءٍ کَثیرٍ وَ اتَّصَلَ بِهِمْ خَبَرُ الْجُبَّةِ، فَسَأَلُوهُ أَن یَبِیعَها مِنْهُمْ بِأَلْفِ دِینارٍ، فَامْتَنَعَ مِنْ ذلِکَ، فَقالُوا لَهُ: فَبِعْنا شَیْئًا مِنْها بِأَلْفِ دینارٍ، فَأَبی عَلَیْهِمْ و سارَ عَنْ قُمٍّ، فَلَمّا خَرَجَ مِنْ رُستاقِ الْبَلَدِ لَحِقَ بِهِ قَوْمٌ مِنْ أَحداثِ الْعَرَبِ فَأَخَذُوا الْجُبَّةَ مِنْهُ، فَرَجَعَ دِعْبِلٌ إِلی قُمٍّ، فَسَأَلَهُمْ رَدَّ الْجُبَّةِ عَلَیْهِ، فَامْتَنَعَ الْأَحْداثُ مِنْ ذلِکَ وَ عَصَوا الْمَشایِخَ فی أَمْرِها وَ قالُوا لِدِعْبِلٍ: لا سَبیلَ لَکَ إِلَی الْجُبَّةِ فَخُذْ ثَمَنَها أَلْفَ دینارٍ؛ فَأَبَی عَلَیْهِم، فَلَمّا یَئِسَ مِن رَدِّ الْجُبَّةِ عَلَیْه سَأَلَهُم أَنْ یَدْفَعُوا إِلَیْهِ شَیْئًا مِنْها، فَأَجابُوهُ إِلی ذلِکَ فَأَعْطَوْهُ بَعْضَها وَ دَفَعُوا إِلَیْهِ ثَمَنَ باقِیها أَلْفَ دینار.

وَ انْصَرَفَ دِعْبِلٌ إِلی وَطَنِهِ فَوَجَدَ اللُّصوصَ قَدْ أَخَذُوا جَمیعَ ما کانَ لَهُ فی مَنْزلِهِ فَباعَ الْمِائَةَ دینارٍ الَّتی کانَ الرِّضا – عَلَیْهِ السَّلام – وَصَلَهُ بِها مِنَ الشِّیعَةِ، کُلَّ دینارٍ بِمِائَةِ دِرْهَمٍ، فَحَصَلَ فی یَدِهِ عَشَرَةَ آلافِ دِرْهَمٍ، فَتَذَکَّرَ قَوْلَ الرِّضا – عَلَیْهِ‏السَّلام -:

«إِنَّکَ سَتَحْتاجُ إِلَیْها».

وَ کانَتْ لَهُ جارِیَةٌ لَها مِنْ قَلْبِهِ مَحَلٌّ فَرَمَدَتْ رَمَدًا عَظِیمًا فَأَدْخَلَ أَهْلَ‏الطِّبِّ عَلَیْها، فَنَظَرُوا إِلَیْها فَقالوا: أَمَّا الْعَیْنُ الْیُمْنی فَلَیْسَ لَنا فیها حیلَةٌ وَ قَدْ ذَهَبَتْ، وَ أَمَّا الْیُسْری فَنَحْنُ نُعالِجُها وَ نَجْتَهِدُ وَ نَرْجُو أَنْ تَسْلَمَ. فَاغْتَمَّ دِعْبِلٌ لِذلِکَ غَمًّا شَدیدًا وَ جَزَعَ عَلَیْها جَزَعًا عَظیمًا. ثُمَّ إِنَّهُ ذَکَرَ ما مَعَهُ مِنْ فَضْلَةِ الْجُبَّةِ فَمَسَحَها عَلی عَیْنَیِ الْجارِیَةِ وَ عَصَبَها بِعِصابَةٍ مِنْها مِنْ أَوَّلِ اللَّیلِ، فَأَصْبَحَتْ وَ عَیْناها أَصَحُّ مِمّا کانَتا [وَ کَأَنَّهُ لَیْسَ لَها أَثَرُ مَرَضٍ قَطّ] بِبَرَکَةِ [مَوْلانا] أَبِی‏الْحَسَنِ الرِّضا – عَلَیْهِ السَّلام.»(11)

(یعنی:

أَحْمَد بن علیّ بن إبراهیم بن هاشم – که خدا از وی خُشنود باد – از پدرش نقل کرده و او از جَدِّ وی، إبراهیم بن هاشم، و او از عبدالسَّلام بن صالحِ هرَوی نقل کرده است که گفت:

دِعْبِل بنِ علیِّ خُزاعی – که خدا ازو خُشنود باد – در مَرْو بر أَبوالحَسَن علیّ بن موسَی الرِّضا – عَلَیْهِمَا السَّلام – وارد شد و به او گفت: ای پسرِ رسولِ‏خدا! من درباره شما چَکامه‏ای سروده‏ام و به جان خویشتن سوگند خورده که آن را پیش از تو بر کسی إنشاد نکُنَم. إمام – علیه السّلام – فرمود: بخوانش.

دِعْبِل نیز آن را بَرخواند:

مَدارِسُ ایاتٍ خَلَتْ مِنْ تِلاوَةٍ

وَ مَنْزِلُ وَحْیٍ مُقْفَرُ الْعَرَصاتِ(12)

چون به این سُروده‏اش رسید که:

أَرَی فَیْئَهُمْ فی غَیْرِهِمْ مُتَقَسِّمًا

وَ أَیْدِیَهُمْ مِنْ فَیْئِهِمْ صَفِراتِ(13)

أبوالحَسَن رضا – علیه السَّلام – گریست(14) و گفت: راست گُفتی ای خُزاعی!

چون به این سُروده‏اش رسید که:

إِذا وُتِروا مَدُّوا إِلی واتِریهِمُ

أَکُفًّا عَنِ الْأَوْتارِ مُنْقَبِضاتِ(15)

أَبوالْحَسَن – علیه السّلام – دستانش را زیر و زبر می‏فرمود و می‏گفت:

آری! به خدا قَسَم بسته (و بازکشیده) است.(16)

چون به این سُروده‏اش رسید که:

لَقَدْ خِفْتُ فِی الدُّنْیا وَ أَیّامِ سَعْیِها

وَ إِنّی لَأرْجُو الْأَمْنَ بَعْدَ وَفاتی(17)

إمام رضا – علیه السّلام – فرمود: خداوند تو را در روزِ هراسِ مِهین(18) در أمان بداراد.

چون به این سروده‏اش برسید که:

وَ قَبْرٌ بِبَغْدادَ لِنَفْسٍ زَکیَّةٍ

تَضَمَّنَهُ الرَّحْمنُ فِی الْغُرَفاتِ(19)

إمام رضا – علیه السّلام – فرمود: آیا بدین موضع دو بیت نیفزایم که چکامه‏ات بدانها کامل گردد؟

دِعْبِل گفت: بیفزائید، ای فرزندِ رسولِ‏خدا!

پس إمام رضا – علیه السّلام – فرمود:

وَ قَبْرٌ بِطُوسٍ یا لَها مِنْ مُصیبَةٍ

تُوَقِّدُ فِی الْأَحْشاءِ بِالْحَرَقاتِ

إِلَی الْحَشْرِ حَتّی یَبْعَثَ اللّهُ قائِمًا

یُفَرِّجُ عَنَّا الْهَمَّ وَ الْکُرُباتِ(20)

دِعْبِل گفت: ای فرزندِ رسولِ‏خدا! این قبر که در طوس است، قبرِ کیست؟

إمام رضا – عَلَیْهِ السَّلام – فرمود: قبرِ من است، و دیرزمانی نخواهد گذشت که طوس محلِّ آیَند و رَوَندِ شیعیانِ من و کسانی می‏شود که مرا در غُربتم زیارت می‏کنند. بدان که هرکس مرا در غُربتم در طوس زیارت کُنَد، در روزِ قیامت با من در پایه من و آمُرزیده خواهد بود.

سپس، پس از آنکه دِعْبِل از بَرخواندنِ چکامه بپرداخت، إمام رضا – علیه‏السّلام – برخاست و او را فرمود که بر جایِ خویش بمانَد؛ خود به خانه درون شد، و چون لَختی گُذشت، خادم از خانه بیرون شده به سوی دِعْبِل آمد و برایش یکصد دینارِ رَضَوی(21) بیاوَرْد و به او گفت: مولایم تو را می‏گوید: این را برایِ خود هزینه کُن. دِعبِل گفت: به خدا قَسَم از برایِ این نیامدم و این چکامه را به طمعِ آن نگفتم که چیزی به دست آورَم. همیانِ زر را بازگردانْد و جامه‏ای از جامه‏هایِ إمام رضا – علیه‏السّلام – را درخواست کرد تا بدان بَرَکت و شرافت یابَد.

إمام رضا – علیه السّلام – جُبّه‏ای از خَز(22) با همان همیان برایِ او فرستاد و به خادِم فرمود: او را بگو: مولایم تو را می‏گوید: این همیان را بِسْتان که زودا بدان نیازمند شوی و دیگر در این‏باره با من بگومگو مَکُن. دِعْبِل هَمْیان و جُبّه را بَرگرفت و بازگشت.

پس در کاروانی از مَرو روان شد، و چون به «میان‏قوهان»(23) رسید، دزدان بر ایشان دست یافتند، کاروان را بتمامی بگرفتند و دستِ کاروانیان را بر پُشتِ کتفهاشان ببستند. دِعْبِل در شمارِ این دستْ‏بستگان بود. دزدان أموالِ کاروان را تصرّف کردند و به تقسیمِ آن دست گُشودَند. مردی از این جماعت به سخنِ دِعْبِل در آن چکامه تَمَثُّل کرد و خوانْد:

أَرَی فَیْئَهُمْ فی غَیْرِهِمْ مُتَقَسِّمًا

وَ أَیْدِیَهُمْ مِنْ فَیْئِهِمْ صَفِراتِ(24)

دِعْبِل آن را شنید و به او گفت: این بیت که راست؟ مرد به او گفت: مردی راست از قبیله خُزاعه که او را دِعْبِل بن علی خوانَند. دِعْبِل او را گفت: دِعْبِل بن علی، سَراینده این چکامه که این بیت از آن است، مَنَم. آن مرد به سویِ سَرکَرده‏شان – که بر سرِ پُشته‏ای نماز می‏گُزارْد و از شیعیان بود – شتافت و او را بیاگاهانید. سَرکَرده راهزنان، خود، آمد، تا بالایِ سرِ دِعْبِل بایستاد. او را گفت: دِعْبِل توئی؟ گفت: آری. او را گفت: چکامه را بَرخوان. بَرخوانْد. پس دستانِ او و دستانِ همه کاروانیان را بگشود و به حرمتِ دِعْبِل هرآنچه را از کاروانیان ستانده بودند، به ایشان بازگردانید.

دَعْبِل روان شد تا به قُم(25) رسید. أهلِ قُم از او خواستند که چکامه را برایشان إنشاد کُنَد. ایشان را فرمود تا در مسجدِ جامع گِرد آیند و چون گِرد آمدند، دِعْبِل بر فرازِ منبر شد و چکامه را برایشان بخوانْد. مردمان أموال و خِلْعَت‏هایِ بسیار به او صله دادند، و چون خبرِ جُبّه به ایشان رسیده بود، از او خواستند تا جُبّه را به هزار دینار بفروشد. از این کار سر باززد. او را گفتند که پاره‏ای از آن را به هزار دینار بفروش. باز نپذیرفت و از قم رهسپار شد. چون از سَوادِ شهر بیرون شد، گروهی از جوانانِ عَرَب به او دررسیدند و جُبّه را از وی ستدند. پس دِعْبِل به قم بازگشت و از ایشان خواست جُبّه را به او بازگردانَند. جوانان از این کار سر باززدند و در این باره سخنِ پیران را نیز نشنیدند و به دِعْبِل گفتند: به جُبّه دست نخواهی یافت؛ پس بهایِ آن را به هزار دینار بستان. دِعْبِل سخنشان را نپذیرفت، و چون از بازپَس‏گرفتنِ جُبّه نومید شد، از ایشان درخواست که پاره‏ای از آن را به او بدهند. درخواستش را پذیرفتند و بهره‏ای از جبّه را به او دادند و بهایِ باقیِ آن را به هزار دینار بدو پرداختند. هنگامی که دِعْبِل به زادْبومِ خویش بازگشت، دید دُزدان، هرآنچه را در خانه داشته است، برگرفته و بُرده‏اند. پس آن صد دینار را که إمام رضا – علیه السّلام – به او صله داده بود، به شیعیان فروخت و به هر دینار صد درهم ستَد تا ده‏هزار درهم

در دستش گِردآمد. پس سخنِ إمام رضا – علیه السّلام – را به یاد آورْد که فرموده بود: «زودا بدان نیازمند شوی».

دِعْبِل را کنیزکی بود که در دلش جای داشت. کنیزک را دردِ چشمی سخت به‏هم‏رسید و دِعْبِل طبیبان را به بالینش حاضر آورْد. چون درو نگریستند، گفتند: چشمِ راست را چاره‏ای نمی‏توانیم کرد و از دست شده، ولی چشمِ چپ را عِلاج می‏کنیم و می‏کوشیم و اُمیدِ آن داریم که بِهْ شود. دِعْبِل ازین‏رویْ سخت اندوهگین شد و ناشکیبیِ بسیار نمود. وانگهی باقیمانده‏ای را که از آن جُبّه با خود داشت فرایادآوَرْد. پس آن را بر دو دیده کنیزک پَساوید و از آغازِ شب دَستارْگونه‏ای از آن را بر دیدگانِ او ببست.

بامدادان دیدگانِ کنیزک از پیش هم بهتر و سالم‏تر شده بود، و به برکتِ سَروَرِ ما، أبوالْحَسَن رضا – علیه السّلام -، پنداری هیچ نشان از بیماری در او نبود.).


1) کمال‏الدّین و تمام‏النّعمة /373 – 372 «؛ و نگر: پهلوان: 2 : 63 – 62؛ و: کمره‏ای، 43:2 و 44؛ و: عیون أخبار الرّضا علیه السّلام، با ترجَمه غفّاری – مستفید، 2 : 657 – 655».

2) «أَبوالصَّلت عَبدالسّلام بن صالحِ هرَوی – هرچند در این که از خاصّه است یا عامّه، اختلاف است – ثقه و صحیح‏الحدیث است و از رُواتِ أحادیثِ حضرتِ ثامن‏الحُجَج – علیهم‏السّلام – به شمار می‏رود. او را کتابی است.نگر: الموسوعة الرّجالیّة المیسّرة 479:1؛ و: مجمع‏الرّجال، 87:4 و 88».

3) «دِعْبِل (أبوعلی – یا: أبوجعفر – محمّد بن علیّ بن رَزینِ خُزاعی /245 – 148 یا 246 ه. ق.)، شاعرِ بنامِ شیعی است که تبارش به «بُدَیْل بن وَرقاءِ» صحابی می‏رسد. خاندانِ او راویِ حدیث و أهلِ شعر بودند. دِعْبِل روزگارِ چهارتن از پیشوایانِ معصوم (یعنی إمامِ صادق و إمامِ کاظم و إمام رضا و إمام جواد) – علیهم السّلام – را دریافت و در طرفداری از أهلِ بَیت – علیهم السّلام – راسخ و مُصِر بود. طبعًا این خوی و روشِ وی و آنچه در ستایشِ أهلِ بَیت – علیهم السّلام – و نکوهش دشمنانشان می‏سُرود، بسیاری از أربابِ قدرت و عصبیّت را از وی رنجیده‏خاطر و مُکَدَّر می‏ساخت. لذا بی‏سبب نبود که خود می‏گفت: سی سال است دارِ خود را بر دوش دارم!بلندآوازه‏ترین سروده وی «چکامه تائی» (التّائیّه) است که در ستایشِ أهلِ بَیت – علیهم‏السّلام – سروده و در تاریخ و أدبِ إسلامی – بویژه میانِ شیعیان – ارج و قَداستی ویژه یافته است. این چکامه را جمعی از بزرگانِ شیعه – چون علّامه مجلسی و سیّدنعمةاللّهِ جَزائِری (رضوانُ اللّه علیهما) -، ترجَمه و یا شَرح کرده‏اند.از دِعْبِل سه أَثَر می‏شناسیم: یکی طبقات الشّعراء که موردِ استفاده خطیبِ بغدادی و ابنِ‏عساکر و ابنِ‏خَلِّکان و… هم واقع شده. دیگر کتاب الواحدة فی مناقب العرب و مثالبها؛ سدیگر دیوانِ أشعارِ وی که أبوبکرِ صولی در سیصد وَرَقِ گِردآورده‏بود و تدوین دیگرِ آن از حمزة بن حسنِ اصفهانی است.دِعْبِل خود راویِ حدیث نیز هست. برخی از مُحَدِّثانِ سُنّی أخبارِ وی را به سببِ تشیّعش ضعیف قلمداد کرده‏اند ولی شیعیان أحادیثِ او را معتبر می‏دانند و عالمانِ شیعه پاکیِ باور و درستیِ ایمان و صحّتِ أحادیثِ وی را تصدیق کرده‏اند.نگر:الطّلیعة، السَّماوی، 1 : 324 – 321؛ و: خاندانِ وحی [علیهم السّلام]، قُرَشی، ص 616 و 617 و: دائرةالمعارفِ تشیّع 7 : 540 – 538؛ و: شعراء المناقب، ج. جهانبخش (دستنوشتِ مؤلّف)».

4) «یعنی: (آن خانه‏ها) دَرسْگاههایِ آیاتِ قرآنی بود که اینک از تلاوتِ قرآن (هم) تهی مانده، و فرودآمَدَنْگاهِ وَحْی که ساحتِ آن تهی و بسان بیابان شده».

5) «در موردِ «شعر»، مُراد از «إنشاء»، سرودن است، و مقصود از «إنشاد»، بَرخواندن».

6) «یعنی: (آنچه امید می‏دارم) خروجِ پیشوائی است که بی‏گُمان خروج می‏کُنَد و به نامِ خدا و با برکاتِ فراوان قیام می‏نماید. در میانِ ما همه گونه‏هایِ حق و باطل را از هم جدا و ممتاز می‏سازد و جَزایِ نیک و بد می‏دِهَد».

7) »مُراد از «روحُ‏الْقُدُس» جبرئیل است. ظاهرًا از حیثِ ساختار (إضافه «روح» به «قدس»)، نظیرِ تعابیری چون «حاتم الجود» (به معنایِ «حاتمِ جواد») و «زید الخیر» می‏باشد، و لذا به معنایِ «روحِ مُقَدَّس» است (نگر: مجمع‏البحرین 237:2 و 238).نیز نگر: قاموسِ قرآنِ قُرَشی، 131:3 و 132».

8) »درباره مدّعایِ کسانی که به تعیینِ وقتِ ظهور می‏پردازند و پرهیزِ أهلِ‏بیت – علیهم‏السّلام – از تعیینِ وقتِ حَتمی و مشخّص، نگر: مرآة العقول، 4 : 179 – 170؛ و: إلزام النّاصِب، 259:1؛ و: موسوعة المصطفی و العِترة (علیه و علیهم السّلام)، الشّاکری، 17 : 354 – 349».

9) ««لایجلّیها… بغتةً»، بخشی از آیتِ 187 از سوره هفتمِ قرآنِ کریم است».

10) «طُرفه آن است که در عُیون أَخبارِ الرِّضا علیه السّلام هم پس از نقلِ‏خَبَر سپسین، خَبَرِ پیشین را با عبارتی از همین دست، آورده است. نگر: عیون أخبار الرّضا علیه السّلام، با ترجَمه غَفّاری – مُستفید، 655:2».

11) کمال‏الدّین و تمام‏النِّعمة /376 – 372 «؛ و: نگر: پهلوان، 2 : 69 – 63؛ و: کمره‏ای، 2 : 48 – 44؛ و: عیون أَخبارِ الرِّضا علیه السّلام، 2 : 655 – 649».

12) «یعنی: (آن خانه‏ها) درسگاههایِ آیاتِ قرآنی بود که اینک از تلاوتِ قرآن (هم) تهی مانده، و فرود آمَدَنْگاهِ وَحی که ساحتِ آن تهی و بسانِ بیابان شده».

13) «یعنی: فَیْ‏ءِ ایشان را می‏بینم که در میانِ جُز ایشان تقسیم گردیده و دستانشان از فَیْئی که متعلّق بدیشان است، تهی است.توضیحًا می‏نویسم:«فَیْ‏ء» – در اصطلاحِ عالمانِ إسلامی – یعنی: غنیمتِ بی‏مَشَقَّت (مفردات ألفاظ القرآن، تحقیق داودی، ص 650)، آنچه مسلمانان را بی جنگ و جِهاد از أموالِ کُفّار فَرادَست‏آید (غریب الحدیث فی بحار الأنوار 212:3)، خراج و غنیمت (نزهة النّظر، البدری، ص 668).«فَیْ‏ء» از آنِ خدا و رسول و ذی‏القُربی‏ست (قاموسِ قرآنِ قُرَشی 215:5).درباره «فَیْ‏ء» همچنین، نگر: المُصْطَلَحات الإسلامیّة، العلّامة العسکری، جمع و تنظیم: سَلیم الحسَنی، ص 230 و 231.در شعرِ دِعْبِل، در واقع، «فَیْ‏ء»، حکایتگرِ حقوقِ أهلِ بیت – علیهم السّلام – است که غصب شده، أعمّ از «فَیْ‏ء» و «إمامت» (سنج: خاندانِ وحی [علیهم السّلام]، قُرَشی، ص 613).نیز نگر: پینوشتِ سپسین».

14) «چُنان که علّامه مجلسی – رضوانُ اللّه علیه – نوشته است: «گریستنِ آن حضرت از برایِ گمراهی و تعطیلِ أحکامِ إلهی و پریشانیِ سادات بود، نه از برایِ دنیا. جمیعِ دنیا نزد ایشان به قدرِ پرِ پشه اعتبار نداشت» (بیست و پنج رساله فارسی، ص 94).در واقع، حقوقِ مالی و دنیویِ أهلِ بیت – علیهم السّلام – در ضمنِ حقوقِ بزرگ‏تر و سترگ‏ترِ ایشان و أُمَّت غَصب شد؛ از این رو، وِجْهه‏ای نُمادین یافت که حکایت از غصبِ جمیعِ حقوق می‏کرد و مُلازِم با گمراهی و پریشانیِ أُمَّت بود. کسی که در احتجاجاتِ مربوط به «فدک» و… تأمّلِ کافی کند، در این معنا تردید نخواهد کرد.دریغ و دردِ بنیادین از حیثِ هدایتِ مردم بود؛ مردمی که در پیِ أهواء و أغراض و ولایتِ این و آن رفته بودند ولی هدایتشان تنها به دستِ خاندانِ وحی – علیهم السّلام – ممکن بود (نگر: الإرشاد، ط. مؤسّسة آل‏البیت علیهم السّلام 167:2 و 168)، و رسالتِ بزرگِ این خاندان نیز همین هدایتگری و نَجاتبخشی بود».

15) «یعنی: چون موردِ ظلم و جنایت واقع شوند، دستهائی را به سویِ کسانی که بر ایشان ظلم و جنایت روا داشته‏اند، دراز می‏کنند که از کینْ‏خواهی بسته (و بازکشیده) است (=کین نمی‏جوید)».

16) «فرمایشِ إمام – علیه السّلام – با توجّه به این بیتِ دِعْبِل است که در پینوشتِ پیشین ترجَمه شد».

17) «در این جهان و در گذرِ روزان و شبان (به سببِ ولایِ أهلِ بیتِ رسالت – علیهم السّلام -) در بیم به سر بُرده‏ام، ولی اُمید دارم پس از مرگ (بخاطرِ این ولا و عقیده) به أَمان دست‏یابم».

18) ««الفَزَع الأکبر» – که ما به «هَراسِ مِهین» تَرجَمه کرده‏ایم – تعبیری است وَحْیانی و در قرآنِ کریم (س 21 ی 103) به کار رفته».

19) «یعنی: و قبری در بغداد است، متعلّق به جانی پاک، که خداوندِ رحمان او را در غرفه‏هایِ بهشت در میانِ رحمتِ خویش گرفته.می‏گویم: مُراد مرقدِ مُطَهَّرِ حضرتِ موسی بن جعفر – علیهما السّلام – است (نگر: خاندانِ وحی [علیهم السّلام]، ص 614؛ و: عیون أخبار الرّضا علیه السّلام، با ترجَمه غفّاری و مستفید، 650:2) که در «مقابرِ قریشِ» آن روزِ بغداد (/ کاظمینِ امروز) به خاک سپارده شده‏اند».

20) «یعنی: و قبری در طوس است. چه مُصیبتی که تا حَشر در اندرون آتش می‏افروزَد، تا زمانی که خداوند قائمی را برانگیزد که نگرانی و اندوهانِ نَفَسْ‏گیر را از ما بزدایَد».

21) «مُراد از «دینارِ رَضَوی»، همان دینارهائی است که به نامِ مبارکِ إمام رضا – علیه‏السّلام – سکّه زده بودند. نگر: خاندانِ وحی [علیهم السّلام]، سیّدعلی‏أکبرِ قُرَشی، ص615؛ و: دائرةالمعارفِ تشیّع، 539:7».

22) «مُراد از «خَز» و «جبّه خَز» – که باز هم ذِکرِ عطایِ آن در روایاتِ آل‏البیت (علیهم السّلام) رفته است (نگر: اصول کافی، با ترجَمه شادروان مصطفوی 398:2) -، نه پارچه و جامه یکپارچه ابریشمینِ معروف در بعضِ أدوار، بلکه پشمِ نوعی جانورِ آبی و بافته آن، یا بافته دیگری است (نگر: مجمع‏البحرین، إعداد محمود عادل، 641:1)».

23) «به نظر می‏رسد «میان قوهان»، دگرگونه آوائیِ «میان کوهان» باشد».

24) «یعنی: «فَیْ‏ءِ» ایشان را می‏بینم که در میانِ جُز ایشان تقسیم گردیده و دستانشان از فَیْئی که متعلّق بدیشان است، تهی است».

25) «یکی از پِژوهندگانِ همروزگارِ ما می‏گوید:باور ندارم که اینان، دزد – به معنایِ متعارف – بوده و راهزنی می‏کرده‏اند و پیشه ایشان سرقت بوده است؛ بلکه گُمان می‏کنم اینان از گروههایِ مُعارِض و استیزه‏گر با حکومتِ عبّاسی بوده‏اند که أوضاعِ سیاسی و اجتماعی ناگزیرشان کرده بوده است راهِ کاروانهائی را که از خراسان به دیگر جایها رهسپار می‏شده‏اند ببندَنْد و بخاطرِ دفاع از باورهایِ خویش با ایشان پیکار کُنَند. در غیرِ این صورت، چگونه ممکن است که مُحِبّانِ أهلِ‏بیت – علیهم السّلام – دزد و راهزن باشند؟ بهترین دلیل بر این مطلب آن است که سَرکَرده ایشان شاعرِ خاندانِ وحی – علیهم السّلام – را گرامی می‏دارَد و سُروده او را از بَر دارد و بخاطرِ مَحَبَّتِ أهلِ بیت – علیهم السّلام – أموالِ کاروانیان را به ایشان بازمی‏گَردانَد.(نقل به مضمون از: الفصول المهمّة، تحقیق سامی الغریری، 996:2، هامش).می‏گویم:البتّه، این احتمال، قابلِ توجّه است، لیک باید ملحوظ ساخت که در بسیاری از موارد کسانی هم که واجِدِ مراتبِ تَقوائی و إیمانی و عَمَلیِ تامّ و عالی نبوده‏اند، بر أثرِ پاره‏ای شایستگیها و توفیقات و به فعلیّت رسیدنِ بعضِ استعدادها، در برابرِ قرآن و عترت خضوع کرده و حتّی از همین رهگذر به توبه نَصوح رسیده‏اند. پاره‏ای از نگارشهایِ عارفانه و صوفیانه پیشینگان حکایات و روایاتی از حال و قالِ این مردمان در بر دارد.این که از قبائلِ عربِ مهاجر و باشنده آن نواحی گروهی راهزن و یا عیّار و حتّی فتوّتْ‏پیشه برخاسته باشند و در عینِ رفتارهایِ عیّارانه – که در حدود و ثُغورش با مذهبِ أهلِ بیت (علیهم السّلام) درنمی‏سازد -، نوعی إحساسِ تکریم نسبت به زاد و رودِ رسولِ‏خدا – صلّی اللّه علیه و آله – داشته باشند، غیرِ معقول نیست. تاریخ، از بسیاری از عامّه و غیرِ شیعیان، رفتارهایِ احترام‏آمیزی از این دست حکایت کرده است.آشنائی با شعرِ دِعْبِل نیز از برایِ چُنین گروهی در خورِ استبعاد نیست؛ زیرا در فرهنگِ قبائلِ عرب دلبستگی به شعر در انحصارِ خواص نمی‏باشد؛ بلکه طبیعی است شعری که دِعْبِل در حضورِ إمام رضا – علیه السّلام – خوانده، بسرعت در میانِ توده‏ای از مردمان و قبائلِ عربِ پیرامونِ مرو دهان به دهان گشته باشد و به گوشِ بسیاری از أعرابِ آن نواحی رسیده.توضیحِ افزون بر این، تطویلِ بلاطائل است، زیرا گُمان می‏کنم آشنائی با فرهنگ و آدابِ عرب و شیوه زندگانی آن روزگار، جایِ «إن قُلْت» و «قُلْتِ» زیادی باقی نگذارد؛ و اللّهُ أَعلم.».