«عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِسحاقَ بْنِ سَعْدٍ الْأَشْعَریِّ، قالَ: دَخَلْتُ عَلی أَبیمُحُمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلیٍّ – عَلَیْهِمَا السَّلام – وَ أَنَا أُریدُ أَنْ أَسْأَلَهُ عَنِ الْخَلَفِ [مِنْ] بَعْدِه، فَقالَ لی مُبْتَدِئًا:
یا أَحْمَدَ بْنَ إِسحاقَ! إِنَّ اللّهَ – تَبارَکَ و تَعالَی – لَمْ یُخلِ الْأَرْضَ مُنْذُ خَلَقَ آدَمَ – عَلَیْهِ السَّلام – وَ لایُخلِیهَا إِلی أَنْ تَقُومَ السّاعَةُ مَنْ حُجَّةٍ لِلّهِ عَلی خَلْقِهِ، بِهِ یَدْفَعُ الْبَلاءَ عَنْ أَهْلِ الْأَرْضِ وَ بِهِ یُنَزِّلُ الْغَیْثَ، وَ بِهِ یُخْرِجُ بَرَکاتِ الْأَرْضِ.
قالَ: فَقُلْتُ لَهُ: یَا ابْنَ رَسُولِاللّه! فَمَنِ الْإِمامُ وَ الْخَلیفَةُ بَعْدَکَ؟
فَنَهَضَ – عَلَیْهِ السَّلام – مُسْرِعًا فَدَخَلَ الْبَیْتَ، ثُمَّ خَرَجَ وَ عَلی عاتِقِهِ غُلامٌ کَأَنَّ وَجْهَهُ الْقَمَرُ لَیْلَةَ الْبَدْرِ مِنْ أَبناءِ الثَّلاتِ سِنین، فَقالَ:
یا أَحْمَدَ بْنَ إِسْحاقَ! لَوْلا کَرامَتُکَ عَلَی اللّهِ – عَزَّ وَ جَلّ – وَ عَلی حُجَجِهِ، ما
عَرَضْتُ عَلَیْکَ ابْنی هذا، إِنَّهُ سَمِیُّ رَسُولِاللّهِ – صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه – وُکَنِیُّهُ، الَّذِی یَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطًا وَ عَدْلًا کَما مُلِئَتْ جَوْرًا وَ ظُلْمًا.
یا أَحْمَدَ بْنَ إِسحاقَ! مَثَلُهُ فی هذِهِ الْأُمَّةِ مَثَلُ الْخِضْرِ – عَلَیْهِ السَّلام -، وَ مَثَلُهُ مَثَلُ ذِیالْقَرْنَیْنِ، وَ اللّهِ لَیَغیبَنَّ غَیْبَةً لایَنْجُو فیها مِنَ الْهَلَکَةِ إِلّا مَنْ ثَبَّتَةُ اللّهُ – عَزَّ وَ جَلّ – عَلَی الْقَوْلِ بِإِمامَتِهِ وَ وَفَّقَهُ [فیها] لِلدُّعاءِ بِتَعْجِیلِ فَرَجِه.
فَقالَ أَحْمَدُ بْنُ إِسحاقَ: فَقُلْتُ لَهُ: یا مَوْلایَ! فَهَلْ مِنْ عَلامةٍ یَطْمَئِنُّ إِلَیْها قَلْبی؟ فَنَطَقَ الْغُلامُ – عَلَیْهِ السَّلام – بِلسِانٍ عَرَبیٍّ فَصیحٍ فَقال:
أَنَا بَقِیَّةُ اللّهِ فی أَرْضِهِ، وَ الْمُنْتَقِمُ مِنْ أَعْدائِهِ، فَلاتَطْلُب أَثَرًا بَعْدَ عَیْنٍ، یا أَحْمدَ بْنَ إِسْحاقَ!
فَقالَ أَحْمَدُ بْنُ إِسحاقَ: فَخَرَجْتُ مَسْرورًا فَرِحًا، فَلَمّا کَانَ مِنَ الْغَدِ عُدْتُ إِلَیْهِ فَقُلْتُ لَهُ: یَا ابْنَ رَسُولِاللّه! لَقَدْ عَظُمَ سُرُوری بِما مَنَنْتَ [بِهِ] عَلَیَّ، فَما السُّنَّةُ الجاریَةُ فیهِ مِنَ الْخِضْرِ وَ ذِیالْقَرْنَیْنِ؟ فَقالَ: طُولُ الْغَیْبَةِ یا أَحْمَدُ!
قُلْتُ: یَا ابْنَ رَسُولِاللّه! وَ إِنَّ غَیْبَتَهُ لَتَطُولُ؟
قالَ: إِی وَرَبِّی حَتّی یَرْجِعَ عَنْ هذَا الْأَمْرِ أَکْثَرُ الْقائِلینَ بِهِ وَ لایَبْقی إِلّا مَنْ أَخَذَ اللّهُ – عَزَّ وَ جَلّ – عَهْدَهُ لِوِلایَتِنا، وَ کَتَبَ فی قَلْبِهِ الْإِیمانَ وَ أَیَّدَهُ بِرُوحٍ مِنْهُ.
یا أَحْمَدَ بْنَ إِسحاقَ! هذا أَمْرٌ مِنْ أَمْرِ اللّهِ، وَ سِرٌّ مِنْ سِرِّ اللّهِ، وَ غَیْبٌ مِنْ غَیْبِ اللّهِ، فَخُذْ ما آتَیْتُکَ وَ اکْتُمْهُ وَ کُنْ مِنَ الشّاکِرینَ تَکُنْ مَعَنا غَدًا فی عِلِّیِّینَ.»(1)
(یعنی:
از أحمد بن إسحاق بن سَعْدِ أَشْعَری(2) منقول است که گفت:
بر أبومحمّد حَسَن بن علی – عَلَیْهِمَا السَّلام – وارد شدم و میخواستم از وی درباره جانشینِ پس از او بپُرسم. خود آغاز به سخن فرمود و مرا گفت:
ای أحمد بن إسحاق! خدایْ – تَبارَکَ و تَعالی – از آنگاه که آدم – علیه السّلام – را بیافریده تا آنگاه که رستاخیز بر پا شود، زمین را از حجّتی که خدایْ را بر آفریدگانش باشد، خالی نگذاشته است و نمیگُذارَد؛ بدو بلا را از زمینیان میگَردانَد و بدو باران را فرو میبارَد و بدو برکاتِ زمین را بیرون میآرَد.
أحمد بن إسحاق گفت: به آن حضرت گفتم: ای پسرِ رسولِ خدا! إمام و خلیفه پس از تو کیست؟؛ إمام – علیه السّلام – شتابان برخاست و به خانه درون رفت؛ پس بیرون آمد و کودکی سهساله بر دوش داشت که گوئی چهرهاش ماهِ شبِ چهاردهم بود. آنگاه فرمود:
ای أحمد بن إسحاق! اگر ارج و پایگاهی که نزدِ خدایْ – عَزَّ وَ جَلّ – و نزدِ حُجّتهایِ او داری، نبود، این پسرم را به تو نشان نمیدادم. او هَمْنام و هَمْکُنیهیِ رسولِخدا – صلّی اللّه علیه و آله – است؛ کسی که زمین را – همانگونه که از جَوْر و ظلم پُر شده است – از قِسط و عَدل پُر میسازد.
ای أحمد بن إسحاق! مَثَلِ او در این أُمَّت، مَثَلِ خِضْر – علیه السّلام – است، و مَثَلِ او مَثَلِ ذُوالْقَرْنَیْن(3) است. به خدا قَسَم او چُنان غَیبتی داشته باشد که جُز کسی که خدایْ – عَزَّ و جَلّ – او را بر باور به إمامت پایدار داشته و در آن روزگار به دعا برایِ تعجیلِ فَرَجَش مُوَفَّق ساخته باشد، از هلاک رهائی نیابَد.
أحمد بن إسحاق گفت: به آن حضرت گفتم: ای سَروَرَم! آیا نشانهای هست که دلم با آن آرام یابد؟ آن کودک – علیه السّلام – به زبانِ عربیِ فصیح به سخن آمد و فرمود:
من اندوخته خداوند در زمین و کینْستان از دشمنانِ اویم؛ ای أحمد بن إسحاق!
پس از عیان دیدن در جُستجویِ نشانه مباش!(4)
أحمد بن إسحاق گفت: شاد و خرّم بیرون آمدم و چون فردا شد، بازگشتم و به آن حضرت گفتم: ای پسرِ رسولِخدا! بخاطرِ آنچه بدان بر من منّت نهادی، بس شادم؛ وانگهی آن سنّت که از خِضْر و ذوالقَرْنَین در وی هست چیست؟
فرمود: طولِ غَیبت، ای أحمد!
گفتم: ای پسر رسولِخدا! غَیبتِ او به طول میانجامد؟
فرمود: به خدا قَسَم چُنین است، تا آنجا که بیشترینه معتقدان بدین أمر(5) از آن بازگَردَند و جز کسی که خدایْ – عَزَّ وَ جَلّ – پیمانِ ولایتِ ما از او ستانده و إیمان را در دلش نگاشته و او را با جانْمایهای از جانبِ خود نیرو داده باشد(6)، بر جای نمانَد.
ای أحمد بن إسحاق! این أمری است از أمرِ خدایْ، و سِرّی است از سِرِّ خدای، و نهانی است از نهانِ خدایْ؛ پس آنچه به تو دادم بستان و پوشیده دار و از شاکران باش تا فردا با ما در عِلّیّین(7) باشی.).
1) کمالالدّین و تمامالنّعمة /384 و 385 «؛ و نگر: پهلوان، 2 : 82 – 80؛ و: کمرهای، 2 : 57 – 55».
2) «أبوعلی أحمد بن إسحاق بن عبداللّه بن سَعْدِ أَشْعَری از بزرگانِ شیعیانِ قم، ثقه و از خواصِّ حضرتِ إمام حسنِ عسکری – علیه السّلام – است.نگر: الموسوعة الرّجالیّة المیسّرة، 48:1».
3) «درباره «ذوالقَرنَیْن» که در کتاب و سنّت از او یاد شدهاست، بحثهایِ دامنهداری طرح گردیده (نگر: قاموسِ قرآنِ قُرَشی، 5 : 319 – 312؛ و: مجمعالبحرین 2 : 496 – 494؛ و: غریب الحدیث فی بحارالأنوار، 246:3؛ و: مرآةالعقول 158:3 و 159، و 304:4؛ و: دائرةالمعارفِ تشیّع 8 : 63 – 60).درباره غَیبتِ ذوالقَرنَیْن، علیالخُصوص، نگر: کمالالدّین و تمامالنّعمة، تحقیقِ غفّاری، ط. جامعه مدرّسین، 1405 ه. ق، صص 406 – 393؛ و: پهلوان 2 : 116 – 93؛ و: کمرهای 2 : 78 – 63».
4) «مرحومِ میرمحمّدصادقِ خاتونآبادی، این عبارت را چُنین ترجَمه کرده است: «پس مَطَلب أثر و نشان بعد از معاینه و روبرو دیدن» (کشف الحق، ط. میرصابری، ص 49).سالها پیش از او نیز مرحومِ میرلوحی در کفایة المهتدی – که به نظر میرسد مرجعِ مرحومِ خاتونآبادی بوده است – اینگونه ترجَمه نموده: «پس طلب مکن أثر و نشان بعد از معاینه و روبرو دیدن» (گزیده کفایة المهتدی، ص 177).«لا تطلب أثرًا بَعدَ عین» در زبانِ عربی مَثَل است و به کسی گفته میشود که چیزی را که عیان میبینَد فرومیگُذارَد و در پیِ نشانهای از آن بَرمیآیَد (نگر: أقربالموارد، ذیلِ «عین»)».
5) «مُراد از این أمر، ولایت و مذهب و مُعْتَقَداتِ أهلالبیت – علیهم السّلام – است. سنج: مرآةالعقول 93:1».
6) «رجوع بفرمائید به متنِ حدیثِ چهارم و پینوشتهایِ 3 و 4 از آن بخش».
7) «درباره معنایِ واژه «عِلِّیّین» (/ «عِلِّیّون») – که در قرآنِ کریم (س 83 ی 18 و 19) هم به کار رفته است – گفت و گوها در میان است.به قولی «عِلِّیّون» آسمانِ هفتم است که جایگاهِ أرواحِ مؤمنان است. به قولی بهشت است. به قولی بالاترین و شریفترین جایگاه و مرتبه و نزدیکترین پایگاه به خداوندِ متعال است. به قولی – بدین اعتبار که بهشتِ أصحابِ یمین با بهشتِ مقرّبان متفاوت است – بهشتِ أصحابِ یمین است. به قولی برترینِ پردیسهاست….نگر: مجمع البحرینِ طُرَیحی، إعداد محمود عادل، 240:3؛ و: مرآة العقول 271:4؛ و: غریب الحدیث فی بحارالأنوار 91:3؛ و: قاموسِ قرآنِ قُرَشی 39:5 و 40؛ و: مفردات ألفاظ القرآن، الرّاغب الاصفهانی، تحقیق داودی، ص 583 و 584».