«عَنْ رَسُولِاللّهِ – صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه – أَنَّهُ أَخْبَرَ الْأَئِمَّةَ بِخُروجِ الْمَهْدِیِّ، خاتمِ الأَئِمَّةِ الَّذِی یَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطًا وَ عَدْلًا کَما مُلِئَتْ ظُلْمًا وَ جَوْرًا وَ أَنَّ عِیسی – عَلَیْهِالسَّلام – یَنْزِلُ عَلَیْهِ وَقْتَ خُرُوجِهِ وَ ظُهُورِهِ وَ یُصَلِّی خَلْفَهُ».(1)
(یعنی:
از رسولِخدا – صلّی اللّه علیه و آله – منقول است که آن حضرت، إمامان را از خروجِ مَهدی، خاتمِ إمامان، که زمین را – همانگونه که از ظلم و جور پُر شده است – از قِسط و عدل پُر میسازَد، و از این که عیسی – علیه السّلام – به هنگامِ خُروج و ظُهورِ وی، نزدِ وی فرود میآید و پشتِ سرِ وی نماز میگُزارَد، خبر داده است.).
صاحبِ عُیون المُعجِزات گفته: «این خبری است که به واسطه شهرتِ آن، شیعیان و دانشوران و غیرِ دانشوران و سُنّیان و خَواصّ و عَوامّ و پیران و کودکان، همه بر آن
همداستانند».(1)
در حاشیه الفتحالمبین، نویسنده گفته است: «در روایتی آمده است که «عیسی – علیه السّلام -» پس از شروعِ مَهدی «- علیه السّلام -» به نماز، فرود میآید و مَهدی پَس پَس میآید تا عیسی – علیه السّلام – پیش افتد، لیک عیسی دستِ خود را میانِ کتفهایِ آن حضرت مینهد و او را میگوید: پیش باش. پیش از نقلِ این روایت هم آورده است که: فرود آمدنِ او به هنگامِ نمازِ بامداد است و پشتِ سرِ مَهدی «- علیه السّلام -» نماز میگُزارَد.» (إلی آخره).(1)
1) منتخب الأثر /317؛ و نیز رجوع کنید به: فضائل الخمسة 401:3 و 402، و: البیان فی أخبار صاحب الزّمان «علیه السّلام» / (113 – 108)، و: مَن هُوَ الْمَهدیّ «علیهالسّلام»؟ / 100.«نیز نگر: حلیةالأبرار، ط. مؤسّسة المعارف الإسلامیّة، 474:5 و 486 و 487».