جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مبارزه با بدعت‏ها

زمان مطالعه: 2 دقیقه

بدعت در مقابل «سنّت» و به معنی نوآوری در دین و داخل کردن اندیشه‏ها و آراء شخصی در دین و دینداری است.

امام علی‏علیه السلام در معرفی بدعت گذاران می‏فرماید:

بدعت گذاران کسانی هستند که با فرمان خدا و کتاب او و پیامبرش مخالفت می‏ورزند و براساس رأی و هواهای نفسانی خود عمل می‏کنند هر چند شمار آنها بسیار باشد.(1)

بنابراین بدعت به معنی مخالفت با خدا و کتاب و پیامبر او و حاکم کردن هواهای نفسانی و عمل کردن براساس تمایلات شخصی است و این جز آنست که با الهام از کتاب و سنّت و بر اساس معیارهای الهی تحقیق و تحلیلی نو ارائه شود. بدعت امری است که سنّت و شیوه خدا و پیامبر را نابود می‏کند و هیچ آفتی برای دین، چنین

شکننده و نابود کننده نیست.

امام علی‏علیه السلام فرمود:

ماهَدَمَ الدّینَ مِثْلُ البِدَعِ.(2)

هیچ چیز مانند بدعت‏ها دین را ویران و تباه نکرده است.

و به همین دلیل است که در مقابل بدعت گذاران، سنّت مداران باید قیام کنند و پرده از تزویر و نیرنگ آنها بردارند و راه نادرست آنها را برای مردمان آشکار کنند و بدینگونه از گمراهی مردم جلوگیری کنند.

پیامبر اکرم‏صلی الله علیه وآله فرمود:

هرگاه بدعت‏ها در میان امتم آشکار شوند بر عالم است که علم و دانش خود را آشکار سازد، هر کس چنین نکند نفرین خدا بر او باد!(3)

با تأسف باید گفت که پس از پیامبر و راه روشن او، چه بدعت‏ها که در دین نگذاشتند و چه انحرافها و کجی‏ها که در مسیر دینداری پدید نیاوردند و چه گمراهی‏ها که در برابر مردم نگشودند! و بدین سان چهره دین را واژگونه ساختند و رخسار تابناک آئین را به حجابهای هواها و سلیقه‏های شخصی پوشاندند و هر چند امامان معصوم‏علیهم السلام و به دنبال ایشان عالمان دین کوشیدند ولی همچنان راه بدعت گذاری و سنّت سوزی باز ماند و در دوران غیبت سیر صعودی گرفت.

و اکنون عالم در انتظار است که صاحب مکتب و منجی بشر و موعود قرآن بیاید و در سایه سار حکومت او سنت‏ها زنده گردیده و بدعت‏ها برچیده شود. و بی شک در

رأس برنامه‏های اصلاحی او مبارزه با بدعت‏ها و گمراهی‏هاست تا زمینه‏های هدایت و رشد و تعالی بشر فراهم گردد.

امام باقرعلیه السلام در ضمن سخنی بلند در توصیف زمان ظهور آن حضرت فرمود:

… وَلایَتْرُکُ بِدْعَةً اِلاَّ اَزالَها وَ لاسُنَّةً اِلاَّ اَقامَها…(4)

هیچ بدعتی را وانگذارد مگر اینکه آن را از ریشه برکند و از هیچ سنّتی نمی‏گذرد مگر اینکه آن را بر پا خواهد فرمود.


1) میزان‏الحکمة، ح 1632.

2) بحارالانوار، ج 78، ص 91.

3) میزان‏الحکمة، ح 1649.

4) بحارالانوار، ج 58، ح 11، ص 11.