جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

حاکمیت اسلام و نابودی کفر

زمان مطالعه: 2 دقیقه

قرآن کریم در سه مورد وعده داده است که خداوند متعال دین مقدس اسلام را جهان‏گیر خواهد کرد:

هُوَالَّذی اَرْسَلَ رَسُولُهُ بِالْهُدی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ…(1)

او خدائی است که پیامبرش را با هدایت و دین حق فرستاد تا آن دین را بر همه ادیان پیروز گرداند…

و شکی نیست که وعده خداوند انجام شدنی و تخلف‏ناپذیر است چنانکه قرآن فرموده است:

…اِنَّ اللَّهَ لایُخْلِفُ الْمِیعادَ.(2)

ولی روشن است که با وجود همه مجاهدت‏ها و تلاش‏های بی‏دریغ پیامبرصلی الله علیه وآله و اولیاء خداعلیهم السلام تا کنون چنین رویداد مبارکی به وقوع نپیوسته است(3) و همه مسلمانان امید دارند که این روزگار فرا رسد و البتّه این آرزویی حقیقی است که ریشه در بیانات پیشوایان معصوم‏علیهم السلام دارد.

بنابراین در سایه حاکمیّت آن ولیّ پروردگار بانگ اشهدان‏لااله‏الااللّه که پرچم توحید است و نوای اشهد ان محمّداً رسول‏اللّه که علم اسلام است همه جا را فرا خواهد گرفت و اثری از شرک و کفر باقی نخواهد ماند.

امام باقرعلیه السلام در توضیح آیه وَقاتِلُوهُمْ حَتَّی لاتَکُونَ فِتْنَةٌ وَیَکُونَ الدّینُ کله اللّه…(4)

فرمود:

تأویل این آیه هنوز نیامده است و هرگاه قائم ما قیام کند آنکس که زمان او را در یابد، تأویل این آیه را خواهد دید و هر آینه [در آن زمان] دین محمّدصلی الله علیه وآله به هرکجا که شب می‏رسد خواهد رسید (و عالم گیر خواهد شد) به گونه‏ای که بر سطح زمین، اثری از شرک نخواهد ماند همانگونه که خداوند فرموده [وعده نموده] است؟!(5)

و البتّه این جهان شمولی اسلام به سبب حقّانیّت و واقعیت «اسلام» است که در روزگار مهدی‏علیه السلام هر چه بیشتر و بهتر آشکار خواهد شد و همگان را به خود جلب خواهد کرد مگر آنانکه از روی عِناد و سرکشی سر به طغیان بردارند که با شمشیر عدل مهدوی که دست انتقام پروردگار است رو به رو خواهند شد.

آخرین نکته در این بخش آنست که این وحدت عقیدتی که در پرتو حکومت امام مهدی به دست می‏آید زمینه بسیار مناسبی برای تشکیل جامعه واحد جهانی است و جهان به دنبال همین اتحاد و یگانگیِ در اعتقاد، به یک قانون و نظام توحیدی تن می‏دهد و آن را می‏پذیرد و سپس در سایه آن، روابط فردی و اجتماعی خود را بر اساس معیارهایی که از یک عقیده و مرام گرفته شده است، تنظیم می‏کند و طبق این بیان، وحدتِ عقیدتی و جمع شدن همه مردم در زیر یک پرچم و دینِ واحد، یک ضرورت و نیاز جدی است که در حکومت امام مهدی‏علیه السلام حاصل خواهد شد.


1) سوره توبه، آیه 33؛ سوره فتح، آیه 28 و سوره صف، آیه 9.

2) به راستی که خداوند در وعده خود خلاف ندارد. (سوره آل عمران، آیه 9).

3) این سخن نه یک ادعا بلکه یک واقعیت تاریخی است و مفسرین بزرگ از شیعه و سنی از آن سخن گفته‏اند. مثل فخر رازی در «التفسیر الکبیر»، ج 16، ص 40 و قرطبی در «تفسیر القرطبی» ج 8، ص 121 و طبرسی در «مجمع البیان»، ج 5، ص 35.

4) و با آنان (مشرکان) بجنگید تا اینکه (در زمین) فتنه و فسادی نماند و آئین همه، دین خدا گردد. (سوره انفال، آیه 39).

5) بحارالانوار، ج 51، ص 55.