جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عاشورا روز ظهور

زمان مطالعه: 2 دقیقه

درباره روز قیام و ظهور حضرت، روایات مختلفى وارد شده است که در آنها، روز نوروز، عاشورا، شنبه و یا جمعه، روز ظهور معرفى شده است.

البته از آن‏جایى که نوروز، طبق سال شمسى و عاشورا، بر اساس سال قمرى محاسبه مى‏شود، یکى شدن این دو روز امکان‏پذیر است و هم زمانى این دو روز با جمعه یا شنبه نیز ممکن است.

اما روایاتى که روز ظهور را، دو روز از هفته بیان کرده، قابل توجیه است؛ یعنى، در صورت صحیح بودن سند این روایات، احادیث روز جمعه

به روز «ظهور» و روایات روز شنبه به روز «استقرار و تثبیت قیام حضرت و نابودى مخالفان» تفسیر مى‏شود. البته روایات روز شنبه، از نظر سند مورد تأمّل و بررسى است؛ ولى قیام روایات روز جمعه از این نظر ایرادى ندارد.(1) اما آنچه مهم است، این که قیام حضرت ولى عصر عجّل الله تعالى فرجه الشّریف، مصادف با روز شهادت سید الشهداء علیه السّلام است و این مطلب ما را به ارتباط ویژه صاحبان این دو قیام رهنمون مى‏سازد.

امام محمد باقر علیه السّلام فرموده است: «کانى بالقائم یوم عاشورا یوم السبت قائما بین الرکن و المقام و بین یدیه جبرئیل ینادى: البیعة لله فیملأها عدلا کما ملئت ظلما و جورا؛ گویا حضرت قائم عجّل الله تعالى فرجه الشّریف را مى‏بینم که روز عاشورا، روز شنبه بین رکن و مقام ایستاده و جبرئیل پیش روى او ندا مى‏کند: بیعت براى خدا است. پس زمین را پر از عدل مى‏کند؛ همان‏گونه که پر از ظلم و جور شده بود».

امام جعفر صادق علیه السّلام نیز مى‏فرماید:

«ان القائم صلوات الله علیه ینادى باسمه لیلة ثلاث و عشرین و یقوم یوم عاشورا یوم قتل فیه الحسین بن على علیه السّلام؛ قائم- درود خدا بر او باد- در شب بیست و سوم ماه رمضان، به نام (شریفش) ندا مى‏شود، و در روز عاشورا، روزى که حسین بن على علیه السّلام، در آن کشته شد، قیام خواهد کرد».


1) چشم‏اندازى به حکومت مهدى عجّل الله تعالى فرجه الشّریف، ص 63.