در سایه معنویتی که برای انسان پدید می آید و در سایه پاکسازی هائی که آدمی بدان تن در می دهد قوای نفسانی تعدیل و تنظیم می گردند. غرائز پرورش یافته و در طریق خدمت و کمال آدمی قرار می گیرند.
در سایه اوج یافتن غرائز بوده است که زمینه برای پدید آمدن رذائل، نفاق، خدعه، فتنه، فساد، رشوه، خود خواهی، خود مداری پدید آمده است و برای اقناع بی بند و بار غرائز بوده است که انسانها تن به هرج و مرج، ظلم و جور و تبعیض، خیانت و جنایت می داده اند. هم چنین اگر نیکوکاری شود منشاء بشر پرستی، هوی پرستی، خودپرستی همین مساله است در سایه پر دادن به غرائز حاصل می شوند.
اما دورنمای آینده سخن از تعدیل آن دارند نه از بین بردن آن، اصل غریزه، برای ادامه حیات، بقای نسل، دفاع، از خود، جذب ها و دفع ها ضروری هستند. بهمین نظر توسط هیچ یک از ادیان وجود آن محکوم نشده است و در عین حال رشد دادن آن هم همه جا محکوم شده است، کوشش ها بر این خواهد شد که آن را در چارچوب و مرز قانون قرار دهند تا نیکو مورد استفاده قرار گیرد.